Kamera Panasonic HC-VX870
#1
Witam!

Na targach CES 2015 pojawiła się taka oto kamera -> Panasonic HC-VX870. Kamera ukaże się w sprzedaży w Polsce w marcu / kwietniu 2015 roku.

1) Na stronie anglojęzycznej Porównanie kamer zaprezentowanych na CES 2015 jest informacja, że ta kamera ma możliwość kręcenia 240 klatek/s przy rozdzielczości FULL HD.
Moje pytanie do Was jest takie. Ile razy i czy Sony Vegas Pro 13 jest w ogóle w stanie przyspieszyć materiał, by zrobić z tego 50 klatek/s? Musiałby przyspieszyć materiał conajmniej 5 krotnie? Czy da się w ogóle uzyskać i obrobić taką ilość klatek w Vegasie Pro 13?
2) Na stronie Link do strony Panasonic Polska jest podana informacje, że gdy nakręcimy materiał 4K i downgradujemy go do FULL HD przy obróbce materiału video na komputerze to będzie to downgrejdowane FULL HD miało lepszą jakość niż FULL HD nagrane jako materiał natywny/źródłowy. Czy to chwyt marketingowy czy prawda?
3) W opcjach tej kamery jest możliwość filmowania 4K przy bitracie 50Mbit/s. Nie wiem czy dobrze rozumiem temat (podejrzewam, że nie), ale czy to nie jest tak, że jak materiał 4K ma bitrate 50Mbit/s to downgrajdowane FULL HD będzie miało bitrate 50Mbit/s 4-krotnie mniejszy czyli 12.5 Mbit/s?
4) Ile średnio zajmuje miejsca na dysku materiał 4K o bitracie 50Mbit/s? Pytam bo zastanawiam się jaką kartę pamięci sobie do tej kamery kupić?
5) Czy kamery 4K lepiej sobie radzą w słabym oświetleniu? Podejrzewam na logikę, że mają większe matryce, a co za tym idzie mniej światła potrzebne jest by obraz się utrwalił na matrycy? Czy to nie jest tak samo jak z pełną klatką w lustrznankowych aparatach?
6) Kamera o której pisze (4K) ma światło f/1.8. Moja obecna kamera Full HD ma chyba światło 1.5. Czy to będzie oznaczało, że przy gorszym oświetleniu ta najnowsza kamera Panasonica filmująca w 4K będzie sobie gorzej radziła niż ta moja 4-5 letnia kamera FULL HD ze światłem f/1.5?

Pozdrawaim
Marcin
Odpowiedz
#2
1. Przyspieszyć? Czy zwolnić? Jeśli chcesz, żeby materiał szedł 1:, to nic nie robisz, tylko ewentualnie możesz dać "disable resample" aby pominąć nadmiarowe klatki. jeśli chcesz zwolnić, aby uzyskać slow motion, to normalnie zwalniasz za pomocą "krzywej velocity" lub w preferencjach ustawiając prędkość. Przyspieszać też możesz, ale jednorazowo 12x (velocity + preferencje).

3. 50Mbps dla 4K to nie za mało? Lustrzanki piszą 50Mbps dla full hd.

4. Ile zajmuje 50Mbps? Kalkulator w rękę i liczymy... 50Mbps oznacza 50Mb na każdą sekundę materiału. 1MB = 8Mb, czyli 50Mbps = 6.25MB/s
Zadanie rozwiązane.

5. Większa matryca, to więcej światła, ale pod warunkiem, że zwiększamy same elementy światłoczułe. Jeśli powiększamy rozdzielczość, to elementy światłoczułe musimy pomniejszyć (no chyba, że matryca jest 4x większa od tej w aparacie - wówczas życzę powodzenia w łapaniu ostrości ;)
Jeśli więc mamy większą rozdzielczość, kamera jest zdecydowanie ciemniejsza.

6. Tak. Będzie sobie gorzej radziła.
Odpowiedz
#3
(01-28-2015, 11:39)mateuszszar napisał(a):  1. Przyspieszyć? Czy zwolnić? Jeśli chcesz, żeby materiał szedł 1:, to nic nie robisz, tylko ewentualnie możesz dać "disable resample" aby pominąć nadmiarowe klatki. jeśli chcesz zwolnić, aby uzyskać slow motion, to normalnie zwalniasz za pomocą "krzywej velocity" lub w preferencjach ustawiając prędkość. Przyspieszać też możesz, ale jednorazowo 12x (velocity + preferencje).

3. 50Mbps dla 4K to nie za mało? Lustrzanki piszą 50Mbps dla full hd.

4. Ile zajmuje 50Mbps? Kalkulator w rękę i liczymy... 50Mbps oznacza 50Mb na każdą sekundę materiału. 1MB = 8Mb, czyli 50Mbps = 6.25MB/s
Zadanie rozwiązane.

5. Większa matryca, to więcej światła, ale pod warunkiem, że zwiększamy same elementy światłoczułe. Jeśli powiększamy rozdzielczość, to elementy światłoczułe musimy pomniejszyć (no chyba, że matryca jest 4x większa od tej w aparacie - wówczas życzę powodzenia w łapaniu ostrości ;)
Jeśli więc mamy większą rozdzielczość, kamera jest zdecydowanie ciemniejsza.

6. Tak. Będzie sobie gorzej radziła.

ad 1
Ja do tej pory jak przyspieszałem video to wciskałem o ile dobrze pamiętam CTRL i myszką rozciągałem filmik który miał np. 100-120 kl/s i dzięki temu filmik, który załóżmy trwał 30 sekund zajmował 60 sekund przy zachowaniu 50-60 kl/s. Zauważyłem wtedy, że jest ograniczenie na możliwość rozciągnięcia materiału video i dlatego napisałem na forum, bo wydaje mi się, że tą metodą nie rozciągnę materiału 5 razy "dalej"/"dłużej", bo Vegas ma na to blokadę i dlatego pojawiły się u mnie obawy co do osiągnięcia slow motion w wyrenderowanym materiale, gdzie źródłowy materiał to 240 kl/s a wynikowy to 50 kl/s

ad 3, ad 4
Wracając jeszcze jeśli chodzi o kartę pamięci. Czy do zapisu materiału FULL HD 240 kl/s (załóżmy, że przy bitracie 50 Mbit/s) wystarczy karta SDXC UHC-I czy inaczej pisząc U1, która pozwala zapisywać max. do 10MB/s? 50 Mbit/s to 6,25 MB/s, ale tu dochodzą jeszcze te wspomniane 240 klatek/s, czy ta karta sobie z tym poradzi?

Pozdrawiam i dziękuję za szybką odpowiedź na poprzedniego posta
Marcin
Odpowiedz
#4
(01-28-2015, 13:11)Kamyk79 napisał(a):  [quote pid='56244' dateline='1422437941']
ad 3, ad 4
Wracając jeszcze jeśli chodzi o kartę pamięci. Czy do zapisu materiału FULL HD 240 kl/s (załóżmy, że przy bitracie 50 Mbit/s) wystarczy karta SDXC UHC-I czy inaczej pisząc U1, która pozwala zapisywać max. do 10MB/s? 50 Mbit/s to 6,25 MB/s, ale tu dochodzą jeszcze te wspomniane 240 klatek/s, czy ta karta sobie z tym poradzi?

Pozdrawiam i dziękuję za szybką odpowiedź na poprzedniego posta
Marcin

Co mają klatki przy szybkości zapisu?
Jeśli masz dysk o zapisie 10MB na sekundę, to nie ważny, czy zapisujesz tam film, muzykę czy pliki RAR. Prędkość zapisu, to prędkość zapisu. Dlatego podaje się przepływność filmu (ilość bitów na sekundę), żeby łatwo widzieć zapotrzebowanie na miejsce (transfer).

50Mbps to 6.25MB/s więc karta 10MB/s ma zapas.
Ja jednak zainwestował bym w coś lepszego.
Nie wiem, jak z kamerą Panasonic, bo niektóre urządzenia są kapryśne (sony np. nie ma problemu, a canon potrafi przepełnić bufor? mimo wystarczającego zapasu prędkości zapisu). Panasonica nie testowałem.

Kup kartę szybszą *(40MB/s) to również przy zgrywaniu na komputer będziesz miał lepsze czasy ;)
Ja ostatnio za kartę 64GB SanDiska zapłaciłem 200zł brutto (co daje 162netto).
Odpowiedz
#5
(01-28-2015, 15:43)mateuszszar napisał(a):  
(01-28-2015, 13:11)Kamyk79 napisał(a):  [quote pid='56244' dateline='1422437941']
ad 3, ad 4
Wracając jeszcze jeśli chodzi o kartę pamięci. Czy do zapisu materiału FULL HD 240 kl/s (załóżmy, że przy bitracie 50 Mbit/s) wystarczy karta SDXC UHC-I czy inaczej pisząc U1, która pozwala zapisywać max. do 10MB/s? 50 Mbit/s to 6,25 MB/s, ale tu dochodzą jeszcze te wspomniane 240 klatek/s, czy ta karta sobie z tym poradzi?

Pozdrawiam i dziękuję za szybką odpowiedź na poprzedniego posta
Marcin

Co mają klatki przy szybkości zapisu?
Jeśli masz dysk o zapisie 10MB na sekundę, to nie ważny, czy zapisujesz tam film, muzykę czy pliki RAR. Prędkość zapisu, to prędkość zapisu. Dlatego podaje się przepływność filmu (ilość bitów na sekundę), żeby łatwo widzieć zapotrzebowanie na miejsce (transfer).

50Mbps to 6.25MB/s więc karta 10MB/s ma zapas.
Ja jednak zainwestował bym w coś lepszego.
Nie wiem, jak z kamerą Panasonic, bo niektóre urządzenia są kapryśne (sony np. nie ma problemu, a canon potrafi przepełnić bufor? mimo wystarczającego zapasu prędkości zapisu). Panasonica nie testowałem.

Kup kartę szybszą *(40MB/s) to również przy zgrywaniu na komputer będziesz miał lepsze czasy ;)
Ja ostatnio za kartę 64GB SanDiska zapłaciłem 200zł brutto (co daje 162netto).

[/quote]


Ok Dzięki za wyjaśnienie. Zaryzykowałem i kupiłem kartę 256 GB SDXC SAMSUNG EVO Class 10 U1. Niestety będę miał szansę ją przetestować dopiero za 3 miesiące, bo dopiero wtedy będę posiadaczem tej kamery.

1) Prosze napisz mi czy Ty masz kamerę 4K. Nie bardzo rozumiem czym się różni kodek MP4 od H.264. Do tej pory wydawało mi się, że to dwie jednoznaczne nazwy (synonimy). Okazuje się, że to chyba dwa różne kodeki. W tej kamerze Panasonica kodek MP4 pozwala nagrywać FULL HD z bitrate`em 50 Mbit/s, a w kodeku H.264 max. jest to już 28 Mbit/s.

2) Dlaczego producent piszę, że downgrade/konwersja w programie do montażu z 4K 72 Mbit/s na Full HD będzie miał lepszą jakość niż FULL HD nagrane przez kamerę oryginalnie. Czy możesz mi to wyjaśnić. Przecież 4K mam możlwiość nagrania max. z 30p, a Full HD mogę nagrać w 50 Mbit/s i 50p.

3) Jeśli masz kamerę nagrywającą 4K to proszę napisz mi jakie ustawienia renderingu wykonujesz w Vegasie?

4) Jeśli masz kamerę nagrywając 4K to jak wygląda czas trwania renderingu? Czy jest dużo dłuższy? Słyszałem, że przy renderingu 4K Vegas te obrazy, które nie zawierają przeróbek kopiuje i ich nie renderuje, a renderuje tylko te fragmenty, które zawierają jakieś nałożone efekty/napisy itp. A co w przypadku znaku wodnego, który jest nałożony na cały materiał?
Odpowiedz
#6
1.
Cytat:czym się różni kodek MP4 od H.264
Nie ma czegoś takiego, jak kodek MP4.
MP4 to kontener.
https://www.google.pl/search?hl=pl&q=kod..._KaOv-gcAC

2. Pewnie chodzi o kompresję koloru, która w przypadku AVC (h.264) normalnie jest 4:2:0. Downconvertując, masz szansę uzyskać 4:2:2. (do doczytania)

3. Nie mam kamery 4K. Póki co nie zamierzam kupić. Jak się rynek uspokoi - to już będą nowsze modele ;) i wtedy kupię. Nawet nie ma jeszcze standardu. Sony coś tam kombinuje, ale poczekajmy najpierw na nowy kodek h.265 :)

4. Dla niektórych formatów, vegas potrafi użyć "no recompress" - czyli nieprzekodowywanie materiału - a jedynie kopiowanie zawartości. Vegas potrafi to z plikami:
- DV AVI
- DV MXF
- IMX MXF
- XAVC Intra MXF
- HD MXF
- MPEG-2 (HDV and DVD)
- Panasonic P2
- XDCAM EX
Pomijając render z użyciem "no-recompress", czas renderingu zależy w bardzo dużej mierze od mocy procesora. Wiadomo, że dla rozdzielczości 4K (4 x większej niż HD), można się spodziewać 4 x dłuższego renderu. Ale nie da się tego podać dokładnie, ponieważ kodeki, których używamy, to kodowanie wewnątrzklatkowe (podobnie do JPEG), oraz międzyklatkowe. Wszystko zależy od zawartości filmu. Inne czasy będą dla scen dynamicznych, inne dla statycznych.
Odpowiedz
#7
(01-28-2015, 20:23)mateuszszar napisał(a):  1.
Cytat:czym się różni kodek MP4 od H.264
Nie ma czegoś takiego, jak kodek MP4.
MP4 to kontener.
https://www.google.pl/search?hl=pl&q=kod..._KaOv-gcAC

2. Pewnie chodzi o kompresję koloru, która w przypadku AVC (h.264) normalnie jest 4:2:0. Downconvertując, masz szansę uzyskać 4:2:2. (do doczytania)

3. Nie mam kamery 4K. Póki co nie zamierzam kupić. Jak się rynek uspokoi - to już będą nowsze modele ;) i wtedy kupię. Nawet nie ma jeszcze standardu. Sony coś tam kombinuje, ale poczekajmy najpierw na nowy kodek h.265 :)

4. Dla niektórych formatów, vegas potrafi użyć "no recompress" - czyli nieprzekodowywanie materiału - a jedynie kopiowanie zawartości. Vegas potrafi to z plikami:
- DV AVI
- DV MXF
- IMX MXF
- XAVC Intra MXF
- HD MXF
- MPEG-2 (HDV and DVD)
- Panasonic P2
- XDCAM EX

Pomijając render z użyciem "no-recompress", czas renderingu zależy w bardzo dużej mierze od mocy procesora. Wiadomo, że dla rozdzielczości 4K (4 x większej niż HD), można się spodziewać 4 x dłuższego renderu. Ale nie da się tego podać dokładnie, ponieważ kodeki, których używamy, to kodowanie wewnątrzklatkowe (podobnie do JPEG), oraz międzyklatkowe. Wszystko zależy od zawartości filmu. Inne czasy będą dla scen dynamicznych, inne dla statycznych.

ad 1
Faktycznie pomyliłem się. Do tej pory też byłem przekoanny, że mp4 to kontener i tak niech zostanie. W parametrach kamery jest napisane, że nagrywając w formacie MP4 mam możliwość uzyskania max 50 Mbit/s dla FULL HD, a nagrywając w AVCHD  to już max. tylko 28 Mbit/s, w obydwu przypadkach dla 50p/60p.

ad 2
Muszę doczytać bo kompletnie nie wiem o czym piszesz:)

ad 3
No faktycznie kodek H.265 to przyszłość, bo sam na tę chwilę nie wyobrażam sobie przechowywania materiału

ad 4
a) Czy Vegas wykona no-recompress w przypadku gdy na ścieżce przez całą długość filmu jest nałożony znak wodny w postaci logo stacji tv?
b) Czy wykonując konwersje materiału z 4K do używać należy ustawień renderingu np. dla Sony XAVC / XAVC S (*.mp4) czyli np. XAVC HD 1920x1080 Intra 50p czy należy używać ustawień dla standardowego FULL HD czyli np. tak jak do tej pory używam czyli MainConcept AVC/AAC (*.mp4). Czy w obydwu przypadkach rendering będzie tyle samo trwał. Dodam, że w tym pierwszym przypadku w Vegasie Pro nie podaje się wyjściowego bitrate`u, więc podejrzewam, że jest on identyczny jak źródłowy, tak?
Odpowiedz
#8
a) Idea NO-RECOMPRESS to brak zmian w materiale - wówczas może nastąpić skopiowanie oryginalnego materiału. Jeśli ingerujesz w obraz (zmiana parametrów, ekspozycji, nałożenie znaku wodnego - napisów -> to logiczne, że ingerujesz w obraz, i ten nie może być 'skopiowany', tylko każda klatka przeliczona na nowo -> co wymaga kompresji. Więc no-recompress nie zadziała.

b) Szczerze w ogóle bym do skalowania (a więc downconversji) nie używał Vegasa. W Vegasie nie masz opcji wyboru metody konwersji (metoda obliczania wynikowego pixela), więc mixuje sąsiednie pixele w nowo powstały pixel. Jaki jest tego efekt? - słaby w porównaniu np. do metody Lanczos3.
Generalnie chodzi o to, że (założenie czysto teoretycznie - pomijając, że obraz jest skompresowany stratnie z kodowaniem koloru 4:2:0, i zakładając, że każdy pixel jest zapisany jak w bitmapie...) mając obok siebie cztery pixele o kolorach 2x żółtym i 2x niebieskim (niebo + słońce/chmura) program zmixuje je do kupy i powstanie nowy pixel o kolorze zielonym... Skąd na niebie kolor zielony? z uśredniania.
Obraz skalowany metodą Lanczos3, będzie ostrzejszy i teoretycznie pozbawiony takich dziwnych mixów pixeli ;)
materiały pomocne:
http://planetawideo.pl/polecane/422-420-o-co-chodzi/
http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling
Odpowiedz
#9
(01-28-2015, 20:58)mateuszszar napisał(a):  a) Idea NO-RECOMPRESS to brak zmian w materiale - wówczas może nastąpić skopiowanie oryginalnego materiału. Jeśli ingerujesz w obraz (zmiana parametrów, ekspozycji, nałożenie znaku wodnego - napisów -> to logiczne, że ingerujesz w obraz, i ten nie może być 'skopiowany', tylko każda klatka przeliczona na nowo -> co wymaga kompresji. Więc no-recompress nie zadziała.

b) Szczerze w ogóle bym do skalowania (a więc downconversji) nie używał Vegasa. W Vegasie nie masz opcji wyboru metody konwersji (metoda obliczania wynikowego pixela), więc mixuje sąsiednie pixele w nowo powstały pixel. Jaki jest tego efekt? - słaby w porównaniu np. do metody Lanczos3.
Generalnie chodzi o to, że (założenie czysto teoretycznie - pomijając, że obraz jest skompresowany stratnie z kodowaniem koloru 4:2:0, i zakładając, że każdy pixel jest zapisany jak w bitmapie...) mając obok siebie cztery pixele o kolorach 2x żółtym i 2x niebieskim (niebo + słońce/chmura) program zmixuje je do kupy i powstanie nowy pixel o kolorze zielonym... Skąd na niebie kolor zielony? z uśredniania.
Obraz skalowany metodą Lanczos3, będzie ostrzejszy i teoretycznie pozbawiony takich dziwnych mixów pixeli ;)

materiały pomocne:
http://planetawideo.pl/polecane/422-420-o-co-chodzi/
http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling


Ok rozumiem, a jaki program polecasz do donwconversji z metodą Lanczos3?
Odpowiedz
#10
Ja używam TMPGEnc Video Mastering.
Najlepsze jest to, że wypluwając z Vegasa projekt, można użyć DebugFrameServer -> renderuję jako DebugMode FrameServer -> zapisuję na dysku SSD (powstaje mały plik AVI...), a vegas cały czas nalicza czas.
Teraz otwieram program TMPGEnc -> otwieram w nim renderujący się AVI -> ustawiam wszystkie parametry i exportuję film z nowymi parametrami. Dopiero teraz Vegas podaje klatkę, którą wymaga TMPGEnc (to cała filozofia FrameServer...).
Odpowiedz



   


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Kamera? Sony/Canon/Panasonic jarod 34 17,517 04-22-2015, 3:26
Ostatni post: eznawca
  Panasonic HC-X1000 vs Panasonic HC VX870 Kamyk79 23 4,951 02-08-2015, 15:49
Ostatni post: mateuszszar

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości