Klatkowanie? Klatkowanie a rendering?
#1
Z góry przepraszam i postarajcie się mnie nie zlinczować bo zapytam o podstawy podstaw. Po prawie 5 latach machania kamerą i jakiejś tam obróbki na SV stwierdziłem, że moja wiedza bardziej oparta jest na małpowaniu, a mniej na teorii. Dlatego jak by ktoś chciał się wypowiedzieć w tej materii to byłbym wdzięczny, a może przyda się to komuś mniej doświadczonemu. Przeczytałem sporo poradników i nie wiem może za słabo szukałem, ale klarowanej odpowiedzi nie znalazłem.

Chodzi mi o ustawienie nagrywania w kamerze.

W większości kamer mamy do wyboru różne parametry nagrywania. Zakładając, nagrywanie full HD możemy sobie wybrać parametry 1080-60/30, 1080-50/25 oraz 1080-24 (przynajmniej ja tak mam w kamerze).
Czyli mamy 30 klatek/s z przeplotem albo bez, 25 klatek/s również z przeplotem, albo bez i 24 klatki na sekundę.

30 klatek na sekundę daje ostrzejszy obraz, ale tracimy na szczegółach (np. szarości są czarne). Natomiast przy 25 klatkach na sekundę obraz jest delikatnie rozmazany, ale bardziej widoczne są szczegóły. Jak by ktoś chciał zobaczyć różnicę to można tu:

A zatem który wybrać. Albo na którym Wy panowie pracujecie, albo polecacie, albo na którym pracuje większość operatorów. Najczęstsze poradniki w tej materii odnoszą się do gier, a mi głównie chodzi jako filmy do internetu, ewentualnie z przerobieniem go później na DVD.
Są filmy jeszcze 24 klatkowe i jak opisują stosują je głównie profesjonaliści do filmów kinowych, więc chyba nie ma co się w to zagłębiać, chyba, że się mylę.

Jeżeli już rozstrzygniemy 30 klatek, czy 25 to mam kolejny dylemat. Nagrywać z przeplotem 1920/60i ewentualnie 1920/50i, czy bez przeplotu 1920/30p / 1920/25p? W poradnikach zalecają nagrywać bez przeplotu, chyba, że są to ujęcia dynamiczne z wesela, czy imprez sportowych gdzie są szybkie ruchy.
Czy zgadzacie się z taką opinią?

Kolejna sprawa, to renderowanie. W większości tutoriali przy wyborze projektu zalecane jest wybór opcji która ma na końcu 29,970 fps, ale w poradniku na tym forum zalecany jest wybór klatek taki jaki w pliku źródłowym, czyli jeżeli wybiorę nagrywanie 25 klatkowe, to przy projekcje ma się rozumieć, że mam wybrać również takie klatkowanie, czy może nie?

I jeszcze sprawa z tym przeplotem? Jeżeli nagrywam z przeplotem jakieś dynamiczne ujęcia, to przy renderowaniu ustawiam progresywnie, czy coś innego.
Dodatkowo, jak kiedyś już pisałem po wyrenderowaniu ja swoje pliki przerabiam na postać FLV i w tym programie do kompresji mam również możliwość dołożenia przeplotu. Kiedy go więc zaznaczyć, a kiedy nie?

Przepraszam, wybaczcie, w niektórych sprawach chce się tylko utwierdzić, ale w niektórych się pogubiłem.
Odpowiedz
#2
Dość ciekawy temat, aż sam jestem ciekawy, bo nigdy większej różnicy nie zauważałem.
Dołączam się do pytania. U siebie w kamerze poza tym, co napisałeś mam również do wyboru 1080/50p i 720/50p, nagrywam w 1080/50p, jakbym chciał zastosować gdzieś jakieś zwolnienia, ale czy lepszą jakość uzyskam nagrywając w 30, lub 25 klatkach?
Odpowiedz
#3
Proponuję zacząć rozważania od zrozumienia czym jest przeplot i po co był stosowany. Wtedy na 3/4 tego tekstu odpowiesz sobie sam, a kto wie, czy nie na cały.
Zagadnienie drugie - standardy telewizyjne. PAL, NTSC i ich dziedzice w HD. Może zacznij od tego. Gotowa odpowiedź "jak ustawiać" nic Ci nie da.
Sugerują zacząć lekturę od leciwej już strony http://100fps.com/

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#4
Wczoraj przeczytałem ok. 50% tego tekstu. Przyznam się, że tłumaczenie go nawet dobrze mi zrobiło przed egzaminem.
Nadal jednak nie do końca rozumiem czy lepiej nagrywać w 50p. czy 25p., i czy ma to wpływ na jakość ogólną, jak tak to jaki.
Dowiedziałem się, że przeplot w mniejszym lub większym stopniu jest wykorzystywany, aby zmniejszyć wielkość pliku, poprzez pomijanie klatek, co trzecia jest połączeniem dwóch innych, co "poziom pikseli".
Dowiedziałem się też, że kamery nagrywają tylko z pozoru w 25p., a faktycznie tylko w połowie tego, w 12,5 klatkach, i między tym pojawiają się klatki złączone z 2 innych, a dzięki przeplotowi unikniemy wtedy ghostów.
Ogółem, że zastosowanie przeplotu jest głównie wykorzystywane jeśli coś się szybko porusza, i aby nie było to rozmazane, aby było to wyraźniej widać.
Było też o tym, że przy usuwaniu przeplotu zawsze pozostają jakieś defekty, jakieś pozostałości.

Jednak ciągle nie do końca rozumiem, nadal stawiam sobie pytanie, czy faktycznie - jak mam w kamerze ustawione 25p, to obraz nagrywany jest tylko w 12,5p., i powstają klatki łączące? W takim razie, jeśli ustawię 50p., to uzyskam czyste 25p., i czy w takiej samej jakości, czy kosztem płynności utracę na ostrości?
W wypadku filmowania szybszych scen lepiej skorzystać z 50i. zamiast 50p., ale czy obraz po konwersacji do 25p. nadal będzie wyraźny?

Edytowałem post, rzeczywiście, trochę nie do końca składniowo to napisałem, mam nadzieję, że teraz bez problemu można zrozumieć.
Odpowiedz
#5
Przepraszam, jade właśnie na ślub, ale to co napisałeś, to pomieszanie z poplątaniem... Wieczorem się "ustosunkuję" chyba że wcześniej ktoś wyprostuje te brednie...

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz



   


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości