Ocena wątku:
  • 2 głosów - średnia: 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zoom H2n
#1
Witam. Czy ktoś z forumowiczów posiada może ten model rejestratora?
Jeśli tak, chciałbym się go zapytać o kilka nurtujących mnie rzeczy w Zoomie H2n. Dziękuję.

[Obrazek: 6968c1d1c04c07c84495c63ffddaed62.jpg]
[Obrazek: n13.gif]
Odpowiedz
#2
Ja nie posiadam, ale może coś podpowiem? ;)
chyba, że bez fizycznego posiadania nie ma szans odpowiedzieć, to czekamy na posiadaczy.
Odpowiedz
#3
No w sumie to nie wiem, bo wiedza ogólna z całą pewnością się przyda. Ale ten model ma na tyle "nowości", że nie wiem czy do rozwikłania kilku zagadek nie potrzeba będzie go potrzymać w rękach.

W każdym razie załączyłem plik z pytaniami.
Przepiszę wszystko na forum jak się ktoś jeszcze zgłosi, bo teraz późna/wczesna godzina.

Dzięki serdeczne Mateusz. Ty masz jakiś podobny recorder, nie? Też z Zooma?


Załączone pliki
.docx   Zoom H2n - pytania.docx (Rozmiar: 285.49 KB / Pobrań: 235)
[Obrazek: n13.gif]
Odpowiedz
#4
Jeśli dobrze rozumiem różnice w ustawieniu mikrofonów i to co wynika z nagrywania z użyciem tych czterech obecnych opcji to prezentuje się to tak:
- Mikrofon ma 5 kapsuł. Trzy z tyłu, dwie z przodu
Ustawione są one w taki sposób jak na obrazku:
[Obrazek: c6clUlo.png]
W trybie nagrywania zwanym XY, mikrofon nagrywa wyłącznie z przodu o ustalonym z góry kącie.
W trybie nagrywania MS, mikrofon nagrywa z tyłu urządzenia, z użyciem trzech mikrofonów. Jeden jest skierowany na wprost, a dwa pozostałe do boku (tworzą kąt prosty). Jeżeli nagrywamy właśnie w tym trybie MS, możemy w nim zmieniać zakres zbierania dźwięku przez te dwa mikrofony które są ułożone na boki.
W trybie nagrywania zwanym jako 2ch, mikrofon nagrywa „dookólnie” z użyciem wszystkich mikrofonów. Przód i tył – choć zapewne z racji charakterystycznego ich umieszczenia, przód mikrofonu i tak będzie zbierał nieco mniej dźwięków (bo mikrofony te tworzą kąt zbioru dźwięku równy 90 stopni). Dźwięk nagrany z takimi ustawieniami zostanie zapisany jako jeden plik, wszystko zostanie połączone ze sobą (nagrania z przednich i tylnych mikrofonów).
W trybie nagrywania zwanym jako 4ch, jest tak samo jak powyżej, jednak różnica jest taka, iż tutaj otrzymamy dwa pliki po zapisie – nagranie z mikrofonów z przodu osobno i nagranie z mikrofonów z tyłu osobno.
Ciekawym jednak jest to, że będąc w trybie 2ch lub 4ch, możemy wciąż (podobnie jak w przypadku nagrywania MS, czyli z tyłu) regulować zasięg zbierania przez mikrofony boczne znajdujące się z tyłu rejestratora. Możemy mikrofony boczne „zmniejszyć do zera”. Czy oznacza to zatem, że dodatkową, dziwaczną opcją jaką oferuje tak ustawiony rejestrator jest możliwość zbierania dźwięku „tylko na wprost” w przodzie, oraz „na boki” (kąt 90 stopni) z tyłu?
Czyli coś takiego jak na obrazku:
[Obrazek: 8Dmxwo7.png]

W instrukcji możemy wyczytać takie zdanie: „In 4ch surround mode, two stereo files are created (MS mic recording and XY mic recording)”. Czyli, informuje nas ona o tym, że w trybie 4ch tworzone są dwa pliki z nagraniem. Plik stereo od mikrofonów z przodu i drugi plik stereo od mikrofonów z tyłu.
W takim razie mam pytanie jak prezentuje się nagranie stereo pochodzące od dwóch mikrofonów z tyłu. Czyli od strony gdzie znajdują się 3 mikrofony. Nagranie pochodzące od przodu, czyli od mikrofonów XY jest jasne – to stereo. Lewy mikrofon coś zarejestrował i prawy również, więc stereo. Natomiast co dokładnie dostajemy w przypadku nagrania z tyłu, gdzie nagrywały trzy mikrofony? Jakie to będzie stereo wtedy? Otrzymamy nagranie lewe, rozumiane jako pochodzące z mikrofonu lewego plus połowa głośności mikrofonu na środku oraz otrzymamy nagranie prawe, rozumiane jako pochodzące z mikrofonu prawego plus druga połowa głośności z mikrofonu znajdującego się na środku? Czy jak to jest rozbite? Jak rozbite zostanie nagranie do pliku stereo kiedy nagrywały trzy mikrofony?

Wiemy z instrukcji, iż istnieje opcja nagrywania „Pre-Rec”, czyli takiego trybu, w trakcie którego po naciśnięciu klawisza odpowiedzialnego za włączenie nagrywania, dostajemy jeszcze 2 sekundy nagrania „z przeszłości”. Wygląda to tak, że gdy jesteśmy w tym trybie i wciśniemy klawisz nagrywania „Record”, to na nagraniu dostaniemy zgrany dźwięk nie od momentu wciśnięcia wspomnianego klawisza, ale 2 sekundy przed tym. Chciałbym się dowiedzieć na jakiej zasadzie działa ta funkcja. Czy w takim przypadku mikrofon cały czas nagrywa tylko usuwa co chwile jakiś przedział czasowy w pamięci? Czyli cały czas jest na chodzie? Jak zostało to rozwiązane?

Nie rozumiem również tego jak rejestrator nagrywa dwukanałowo i czterokanałowo. Ja nie widzę kompletnie żadnej różnicy w tym co pokazuje np. Sony Vegas. Ustawiłem w nim aby rozbijał każdy dźwiękowy plik na osobne linie.
I wtedy zarówno w przypadku nagrania dwukanałowego jak i czterokanałowego dostałem tyle samo warstw dźwięków, gdzie z jednego brzmiało angranie tylko do lewej słuchawki a z drugiego tylko do prawej. Czterokanałowe nagranie „MS” nawet w programie muzycznym Adobe Audition wygląda zwyczajnie. Żadna różnica:
[Obrazek: lHGzinn.png]





Zastanawia mnie też kwestia nagrywania przez ten rejestrator. Wszystkie nagrania wychodzą na komputerze podejrzanie cicho. I to mimo faktu, iż nagrane zostały z dużym podbiciem, oraz były bardzo dobrze słyszalne na słuchawkach. Dlaczego tak się dzieje? Oto jak wygląda materiał z rejestratora otwarty na komputerze:
U góry: tak jak zwykle nagrywa np. mój mikrofon z biurka z komputera. Na dole: nagranie uzyskane od Zoom H2n
[Obrazek: S3ycr9h.png]



Kolejną sprawą są pewne opcje rejestratora. Nie wiem co one powodują, nie wiem czym one się różnią.
Jak mniemam w „automatic gain” chodzi o to, że nie możemy ręcznie już wpływać na wzmocnienie dźwięku przez to pokrętełko z boku, tylko rejestrator samodzielnie wzmacnia dźwięk według własnego uznania.
[Obrazek: wBkFOih.png]

Czym więc w takim razie jest następna opcja, która – jak czytamy – powoduje podbicie dźwięków słabych a ściszenie tych głośnych? Robi to w czasie rzeczywistym? Przecież to chyba nie jest możliwe. I jak bardzo różni się ona od poprzedniej opcji o którą pytałem (czyli opcji z automatycznym wzmocnieniem)?
[Obrazek: nN02VFu.png]
[Obrazek: n13.gif]
Odpowiedz
#5
Idąc od końca:
"compresor/limiter" a "autogain", to dwie odrębne sprawy. Autogain, czyli automatyczne dopasowanie głośności, to proces zmienny (w czasie rzeczywistym). Jest to jak najbardziej możliwe - już nawet dyktafony kasetowe posiadały taką funkcję. Compresor/limiter (w czasie rzeczywistym), to żadne odkrycie. Spytaj kolegę, od którego pożyczałeś do teledysku gitarę - są takie efekty "pod nogę", które pracują w czasie rzeczywistym przecież. A z technicznego punktu widzenia - kompresor/limiter ma krzywą, która charakteryzuje pracę wzmocnienia sygnału (różne krzywe - to różne profile, które masz do wyboru). Autogain - podciąga po całości.

[b]Jeśli nagrywasz 2kanałowo, powinieneś dostać dwie ścieżki (dwa wykresy) - albo oddzielne na dwóch trackach (jeśli tak zmieniłeś w menu/preferences), albo jeden stereofoniczny (podwójny) event.

W przypadku nagrania 4ch, wg instrukcji dostajesz 2xstereo (co łącznie daje 4 ścieżki mono), czyli pierwszy stereo = L + P (przód), oraz drugi stereo = L + P (tył).
Jeśli Twój vegas jest przestawiony na rozdzielanie sygnału na pojedyncze eventy mono, to dostaniesz osobne ścieżki: Lewy-przód, Prawy-przód, Lewy-tył, Prawy-tył.


Jeśli wykres rozrysowanego eventu audio jest mały, to prawdopodobnie masz źle ustawioną czułość (gain). Jak podczas rejestrowania wygląda poziom wysterowania na rejestratorze? Wskazanie waha się między -6 a 0dB? Jak masz ustawiony rejestrator (częstotliwość oraz głębia bitów)?


Jeśli zaś chodzi o rozmieszczenie poszczególnych mikrofonów oraz nagrywanie z wykorzystaniem ich... to powiem tak.
Nie zawsze jest tak, że jak rejestrują 3 mikrofony, to musisz dostać 3 ścieżki.
Za pomocą 3 mikrofonów (np. ustawienie MS - chociaż nie jestem pewny, czy wówczas nie są użyte wszystkie 5 mikrofonów) możesz (miksując w odpowiedni sposób) uzyskać np. stereo (L+P), 2xstereo (L+P przód oraz L+P tył).
W Twoim rejestratorze, wybierają XY, rejestrator wykorzystuje 4 mikrofony.

Rozumiem, że wszystkie konfiguracje mikrofonów są dla Ciebie zrozumiałe, tylko nie bardzo wiesz, jak to wygląda w MS?
Odpowiedz
#6
Dzięki za odpowiedź.

Powiedz mi tylko czym różnią się te dwie opcje od siebie. Wiem, że obie pracują w czasie rzeczywistym. Wyjaśniłeś AutoGain (podbicie dźwięku wzgledem uznania rejestratora). A czym jest ten Compresor/Limiter?


Cytat:W przypadku nagrania 4ch, wg instrukcji dostajesz 2xstereo (co łącznie daje 4 ścieżki mono), czyli pierwszy stereo = L + P (przód), oraz drugi stereo = L + P (tył).
No ale mam 5 kapsuł a nie 4. To z jakich kapsuł i w jaki sposób jest zebrany dźwięk z L + P (przód) skoro tam są 3 kapsuły a nie 2?


Cytat:Jeśli wykres rozrysowanego eventu audio jest mały, to prawdopodobnie masz źle ustawioną czułość (gain). Jak podczas rejestrowania wygląda poziom wysterowania na rejestratorze? Wskazanie waha się między -6 a 0dB? Jak masz ustawiony rejestrator (częstotliwość oraz głębia bitów)?
Staram się utrzymywać dochodzące dźwięki na wartości -12db. Tak też było napisane w instrukcji. A mimo tego, wykres jest cichy jak na obrazku.


Cytat:W Twoim rejestratorze, wybierając XY, rejestrator wykorzystuje 4 mikrofony.
Nie. Właśnie nie. No bo jak? Wybierając XY wybieram tylko dwa z przodu i tyle z określonym, szerokim kątem zbierania - tam nie ma opcji do przestawiania czegokolwiek. Dopiero w opcji MS mogę zwężać zbieranie spośród już trzech mikrofonów. I one również zbierają tylko z przodu.
Dlaczego piszesz, że w trybie XY oraz MS mikrofony zbierają dookólnie? To nie ma sensu. Ja się tutaj nie zgodzę. Jesteś pewien, że to tak działa? Mi się nie wydaje. Przecież gdyby było tak jak piszesz to po co miałyby byś tryby takie jak np. 2ch skoro identycznie działałoby XY wraz z MS?


Cytat:Rozumiem, że wszystkie konfiguracje mikrofonów są dla Ciebie zrozumiałe, tylko nie bardzo wiesz, jak to wygląda w MS?
Nie, nic dla mnie nie jest zrozumiałe. Jedyne co wiem to tyle co z intrukcji po angielsku oraz z domyślanie się. Piszę właśnie tutaj aby z pomocą forumowiczów wszystkie konfiguracje mikrofonów w moim rejestratorze dopiero stały się dla mnie zrozumiałe.
Odpowiedz
#7
Różnica miedzy kompresorem/limiterem, a autogain.

Najlepiej chyba pokazać na wykresie (oczywiście przykładowe ustawienia).

Normalny sygnał (zależność wejście-wyjście)
[Obrazek: attachment.php?aid=1059]

Autogain (autogain zmienia automatycznie pochylenie krzywej - w momencie, jak sygnał zbliży się do -0 dB, automatycznie zwiększy kąt - co na nagraniu będzie słyszalne, jak nagłe przyciszenie całości. W następnej kolejności, jak sygnał rejestrowany będzie cichy, to automat zacznie opuszczać prostą, zwiększając automatycznie czułość).
[Obrazek: attachment.php?aid=1060]

Kompresja (zmiana głośności zgodnie z charakterystyką wykresu - oczywiście tutaj daję jeden z przykładów... normalnie masz kilka parametrów, które się ustawia indywidualnie: wzmocnienie, miejsce załamania wykresu, ostrość załamania, limit górny...)
[Obrazek: attachment.php?aid=1061]

Limiter (obcięcie sygnału powyżej danej wartości). Limiter nie ingeruje w sygnał poniżej ustalonego poziomu. Obcina wszystko, co wychodzi ponad ustaloną wartość.
[Obrazek: attachment.php?aid=1062]


Pozostałe rysunki i objaśnienia - później ;)
A póki co daj znać, czy jest to zrozumiałe. Jeśli tak, to przejdziemy do następnego punktu. Jak nie - to będziemy drążyć i edytować, żeby nie zrobić bałaganu większego, jak jest.


Załączone pliki Miniatury
               
Odpowiedz
#8
No powiedzmy, że rozumiem auto gain. I jasne jest dla mnie, że działa on z chwilowym opóżnieniem. Natomiast co do limitera to co chcesz mi powiedzieć pisząc, że "obcina" powyżej ustalonej wartości? Co to znaczy, że "obcina dźwięk"? Co w tej nomenklaturze znaczy słowo "obcina"?
Odpowiedz
#9
nie rozumiesz wykresu?
Na osi poziomej masz sygnał wejściowy (głośność dźwięku).
Na pionowej - wyjściowy.
Do pewnego punktu (dajmy na to - do -5dB) idzie liniowo 1:1. Czyli sygnał -10dB na wejściu, daje -10dB na wyjściu; -8dB -> -8dB; sygnał -5dB -> -5dB, ale od tego momentu, wszystko powyżej -5dB jest obcinane (obcinaniu ulega górna część wykresu - tak, jakbyś rozrysowany wykres obciął symetrycznie od góry i od dołu).
Czyli sygnał -4dB -> zostanie obcięty do -5dB. -3dB -> -5dB itd. aż do maksymalnego poziomu -0dB, który zostanie obcięty do poziomu -5dB (pamiętaj, że operujemy na minusowej części skali).

Co to daje?
Ano to, że w następnej kolejności możesz pogłośnić "po całości" o 5dB (bo taki maksymalny sygnał wyszedł z naszego limitera).
Czemu więc stosować LIMITER a nie COMPRESSOR?
Limiter nie ingeruje w dynamikę, a jedynie upierdziela wszystko ponad pewien poziom.

Dlaczego używam słowa: "ucina", a nie "przycisza"?
Bo przyciszanie działa liniowo na cały sygnał (co widać na pierwszym obrazku). A limiter - działa tylko na fragmencie powyżej pewnej głośności.

Myślę, że dobre odczytanie wykresu wystarczy do zrozumienia, ale jak coś, dawaj, będziemy tłumaczyć do skutku.
Odpowiedz
#10
Cytat:Na osi poziomej masz sygnał wejściowy (głośność dźwięku).
Na pionowej - wyjściowy.
Nie zgadza się. I na tej i na tamtej napisane jest w obu przypadkach tylko "wejściowy". Nie ma nigdzie "wyjściowego", zobacz sobie jeszcze raz.

[Obrazek: 4Ogbznm.png]


I jak to "limiter albo kompresor"? To nie to samo? Na instrukcji jest to napisane tak: "kompresor/limiter".
Nie rozumiem też nic co napisałeś poniżej pytania "Co to daje?". Wiem co to jest AutoGain - to było łatwe do zrozumienia oraz do domyślenia się. Widzę też, że są jakieś różnice między LIMITEREM a KOMPRESOREM. Że jedno to coś innego niż drugie. Piszsesz, że jeden ucina/ścisza a drugi robi co? To samo tylko z jedyną różnicą, że robi to płynniej? O to chodzi?
W jakiej następnej kolejności mogę podgłośnić po całości?

Że niby limiter Ci ścisza na maxa? Nie przepuszcza głośniejszych lub cichszych dźwięków (ustawiasz wejśćie i wyjście) a kompresor podgłaśnia stale? Ale to po co mi kompresor do pogłaśniania, który muszę wybrać udając się do specjalnego menu, skoro mam pokretło na boku do podgłąśniania?

Cytat:Myślę, że dobre odczytanie wykresu wystarczy do zrozumienia, ale jak coś, dawaj, będziemy tłumaczyć do skutku.
Dzięki wielkie!
Odpowiedz



   


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości