Zbyt jasne tło - jak to poprawić?
#1
Witam wszystkich.

Jestem świeżym użytkownikiem Movie Studio Platinum 12.

Mam problem z filmem, który nagrywałem w dość niekorzystnych warunkach, mianowicie przy strasznie jasnych świetlówkach, i w dodatku z zacienionego miejsca w kierunku miejsca oświetlonego. W efekcie wszystko to, co jest na pierwszym planie jest bardzo ładne i wyraźne, natomiast tło jest jaskrawe i męczące dla oczu. M.in. biała ściana w tle aż się świeci i przez to dość mocno rozprasza światło po części kadru. Kombinowałem z różnymi filtrami, ale jakoś niezbyt odpowiada mi efekt końcowy. Czy mógłby mi ktoś podpowiedzieć, jak mógłbym przyciemnić tło, niezbyt naruszając to, co jest na pierwszym planie. Generalnie chętnie przyciemniłbym całość, bo i tak wszystko jest zbyt jasne, ale chodzi o to, aby tło przyciemnić mocno (przyciemnić w sensie zmniejszyć ilość światła na ścianie), a pierwszy plan tylko delikatnie poprawić np. kontrastem.

A tak przy okazji - czy ten program zawsze tak długo renderuje? Wystarczy do 15-minutowego filmu zastosować kilka filtrów, i przemielenie całego filmu zajmuje mu kilka godzin. W dodatku procesor chodzi na pełnych obrotach, i obawiam się, że mi się spali.

Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź.

Pozdrawiam
Odpowiedz
#2
Nie obawiaj się spalenia procesora - od tego jest, żeby pracować (jeśli nie zdejmowałeś zabezpieczeń w biosie, to przy przegrzaniu się zrestartuje).
Czy długo renderuje? A to zależy przede wszystkim od sprzętu jaki masz. Myślisz, że dlaczego do montażu wideo kupuje się zwykle bardzo mocne komputery?
Czasami karta graficzna potrafi odciążyć (przy włączonym GPU acceleration). Ale do tego musi być odpowiednia karta graficzna (z CUDA), oraz odpowiednie ustawienia (pluginy które obsługują obliczanie za pomocą GPU - będą liczone właśnie przy pomocy karty graficznej, co odciąża CPU).

Ważne także, aby mieć dobrze ustawiony projekt (zgodnie z plikami wsadowymi), oraz poprawnie renderować (te same ustawienia co powyżej). Głównie chodzi o rozdzielczość oraz klatkaż.

Co do przepalonego tła, to wszystko zależy, jak bardzo jest przepalone, oraz jak kamera to zapisała (przy najlepszej jakości można powalczyć, ale im większa kompresja - tym mniejsze szanse).
Szkoda, że nie dałeś screen'a, albo przykładowego sampla. Tak moglibyśmy ocenić - i nawet podpowiedzieć, jakie pluginy zastosować i z jakimi ustawieniami. A póki co, to możemy zgadywać.
Odpowiedz
#3
Dzięki, że mnie uspokoiłeś z tym procesorem, bo na prawdę szaleje podczas renderowania. Komputera nie mam najmocniejszego, bo to laptop z procesorem 2-rdzeniowym, 2GHz, 3 GB RAM. Co do karty graficznej to nawet niezbyt się orientuję. Wiem, że NVIDIA ale co to tam w sobie ma, to pojęcia nie mam.

Film nagrywałem lustrzanką (nazywają to FullHd, ale to raczej takie marketingowe nazewnictwo).

A czy mógłbyś mi przybliżyć temat ustawień programu, bo kompletnie nie wiem, jak i gdzie to zrobić, i czy do każdego filmu trzeba by to zmieniać, aby jakoś optymalnie to wszystko działało. Rozumiem, ze ma to jakiś wpływ na czas renderowania. A czy na jakość filmu też?

Co do mojego problemu z filmem, to właśnie znalazłem całkiem niezłe rozwiązanie. Zapewne widoczny efekt zależy też od kalibracji monitora, ale na moim poprawa jest znaczna. Pomogły krzywe kolorów. Na tym wykresie, który mi wyskoczył, złapałem krzywą, i przesunąłem w dół do prawego rogu. Na podglądzie, i później po renderingu widać, że światło znacznie przygasło, a reszta została na podobnym poziomie. I efekt jest bardzo zadowalający, znacznie przyjemniejszy dla oka.
Odpowiedz
#4
Z tą lustrzanką i marketingowym full hd to ciekawie piszesz.
Wg definicji, full hd to 1920x1080 (PixelAspectRatio=1). Większość popularnych lustrzanek, które spotkałem, tak właśnie kręcą (canon 650d, 60d, 5d itd.; sony alpha - nie pamiętam teraz dokładnie jaki model). Z ciekawością poczytam o tym, gdzie tutaj jest marketingowe nazewnictwo - bo nie rozumiem o co chodzi?

Komputer - laptop, do tego dwurdzeniowy to bardzo słaba jednostka jeśli chcesz montować w HD (wg wymagań Vegasa, minimum do HD to 4rdzenie - oczywiście na 1 rdzeniowym też pójdzie, ale to więcej męczarni, niż montażu).
Same pliki z lustrzanek też nie są idealne do montażu (zawierają materiał zakodowany kodekiem AVC - h.264, co jest pierońsko wymagające). Na Twoim komputerze wygodniej by było przekodować materiał do czegoś lżejszego, i na tych plikach dopiero montować - ale to wymaga dodatkowej przestrzeni dyskowej - lżejszy kodek do osiągnięcia podobnej jakości potrzebuje dużo więcej miejsca - coś za coś).

Kalibracja monitora?
Może chodzi Ci o plugin "levels" albo "courves leven"... Bądźmy precyzyjni, bo ktoś później przeczyta o kalibracji monitora, i zacznie grzebać w panelu sterowania/monitor...

Jeszcze słówko o samej karcie. Jeśli masz wystarczająco mocną kartę graficzną, i aktualne sterowniki do niej, możesz zerknąć w Preferences/Video - czy w zakładce GPU acceleration of video processing jest widoczna Twoja karta. Jeśli tak, to sprawdź, jak wygląda wydajność przy podglądzie timeline z użyciem akceleracji GPU, a jak - bez.
Przy renderingu również możesz skorzystać z dopalenia za pomocą karty. Niektóre formaty nie obsługują tej formy dopalenia, inne - tak, a jeszcze inne mają możliwość wyboru (Sony AVC, MainConcept AVC).

Jak ustawić projekt (i render), aby zoptymalizować pracę i render (czas renderu oraz jakość)? Musisz znać parametry Twojego video, a następnie tak samo ustawić projekt (i render - rzecz jasna). Każda zmiana rozdzielczości czy klatkażu, to dodatkowe obliczenia dla procesora.
Odpowiedz
#5
Nie jestem specjalistą, nawet amatorem nie jestem, więc niezbyt ogarniam temat, więc prawidłowe nazewnictwo jest mi raczej słabo znane. Odnośnie tego marketingowego Full HD, to właśnie miałem na myśli jakość, która raczej Full HD nie przypomina. Ja właśnie nagrywałem Canonem 60D, który nagrywa w rozdzielczości 1920x1080, a jakość nie jest wcale rewelacyjna. Wiem, że to tez kwestia światła i ustawień, ale nawet jeśli nagram coś przy dziennym jasnym świetle, to do jakości HD znanej np. z telewizji to się nawet odrobinę nie zbliża. Dlatego uważam, że to marketingowe hasła, bo jak ktoś czyta Full HD, to myśli, że mu taki sprzęt nagra naprawdę idealny obraz. A tak nie jest, bo jedynie chodzi o rozdzielczość. To na tej samej zasadzie, co megapiksele, których ludzie nie zorientowani chcą mieć jak najwięcej, więc firmy im to dają. I na małej matrycy otrzymują 18 milionów, przy czym każde zdjęcie jest tak zaszumione, że nadaje się do śmietnika. To tez marketingowe gadanie. Chyba nie powiesz, że nie...? A ja w moim 60D mam 18 milionów, i przy niskim ISO szumu nie uświadczysz. I tak to właśnie jest - funkcja nagrywania filmów, nawet jeżeli to nazwiemy Full HD, to tylko taki dodatkowy gadżet, bo później trzeba się szarpać z programami, aby to nagranie doprowadzić do jakiegoś przyzwoitego stanu.

Z ta kalibracją monitora to mi chodzi o to, że każdy monitor inaczej będzie odwzorowywał np. kolory. Przecież to ważne, jeżeli pracuje się profesjonalnie na jakimś materiale, to monitor poglądowy musi być skalibrowany odpowiednio w sensie prawidłowych ustawień aby odwzorowywał np. właściwe barwy.

Tak jak napisałem, nie jestem specjalistą, więc używając jakiegoś określenia, myślę bardziej potocznie, więc bez sensu abym się tłumaczył z każdego użytego słowa, bo jeden rozumie je tak, a drugi inaczej.

Póki co po tych poprawkach renderuję te pliki MOV do m2ts. Mam nadzieję, że to przyzwoity format. Chyba że zaleciłbyś mi jakiś lepszy (w sensie stosunku jakości do rozmiaru). Na razie po tym przyciemnieniu tego 30-minutowego filmu po 3 godzinach renderowania z ponad 8 GB w MOV zrobiło mi się niecałe 3 GB w m2ts. Jakość na oko mniej więcej porównywalna, może minimalnie gorsza.

Póki co dziękuję za wyjaśnienie wielu kwestii o których nie miałem pojęcia, i wybacz, jeżeli nadużywam słów, których do końca nie rozumiem :)
Odpowiedz
#6
Nie musisz przepraszać. Ja się nie gniewam, ale ciekawiło mnie parę rzeczy, dlatego zapytałem.

Jeśli chodzi o rozdzielczość, to niestety, ale FullHD określa, że film jest nagrany w rozdzielczości 1920x1080. A to, że obraz jest wuja wart, to inna sprawa.
Nawet jak weźmiesz do ręki REDa, to nie będzie tak, ze surowy materiał powali Cię z nóg. Swoje trzeba później w programach zrobić :)

Oczywiście - im lepiej zapisze kamera, tym mniej pracy w studiu. Najważniejsze jest światło - tak. Ale nie to, żeby było go dużo, ale żeby było odpowiednio ustawione. Obraz nie tworzy samo światło, ale kontrasty (światło-cienie) na obrazie. Ludzie robią wielki błąd kręcąc bez światła, a później dokupują lampę na kamerę i walą snop światła przed siebie - prawie jak reflektor samochodowy. To też zwykle jest do dupy. Ale nie o tym ten temat.
Kolejna z najważniejszych rzeczy, to dobry obiektyw. Możesz mieć pełnoklatkową lustrzankę i gówniany obiektyw, co da dużo gorszy obraz, jak Crop z porządnym szkłem (które nierzadko przekracza wartość body).
Prawda jest taka, że można gównianą kamerą za tysiąc złotych nakręcić na prawdę dobry obraz (ale nie w każdych warunkach - oczywiście), a można też najlepszym sprzętem spartolić wszystko.

Z 60d powinien wyjść na prawdę dobry obraz. Jak miałeś ustawione parametry na aparacie (i jaki obiektyw)? Może tutaj jest ten błąd?
Ps. W sumie to nie musisz odpowiadać, wybacz, że drążę ten temat, ale mnie zaciekawił... Nie o to pytałeś w końcu, więc przechodzę dalej.

Pewne jest to, że nie możesz wymagać jakości filmu z Hollywood, choćby z tego powodu, że profesjonalne kamery kosztują znacznie znacznie więcej, niż canon 60d (ta różnica się skądś bierze w końcu).


O kalibrację spytałem, bo źle zrozumiałem, i wolałem spytać, abyś rozwinął temat.
Co do poprawy obrazu - tak, jednym z podstawowych narzędzi to krzywe koloru. W końcu w aparacie nie określisz dokładnego zakresu ekspozycji, a w programie możesz to zrobić dokładnie.


Co do kodeków - jak już pisałem w Vegasie masz dwie możliwości zapisu do AVC (taki kodek siedzi w Twoich MOVach z lustrzanki). Obecnie najbardziej popularny i dający dobry wynik jakość/waga pliku.
Sony AVC oraz MainConcept AVC mogą być renderowane z wykorzystaniem GPU (karty graficznej - o ile spełnia odpowiednie kryteria). Wiadomo również, że rendering jest wymagającym procesem, więc bardzo zależy od komputera jaki posiadasz (głównie procesor).
Renderując film warto ustawić odpowiedni bitrate (przepływność) - w granicy 10-15Mbps dla normalnego filmu (powinno w zupełności wystarczyć).
Odpowiedz
#7
Nagrywałem na ustawieniach auto. Nie chciałem kombinować, bo kompletnie nie mam doświadczenia z filmami. Zdjęcia robię na ustawieniach manualnych, ale co do filmu to więcej bym spaprał niż poprawił.

Właściwie to za pomocą Movie Studio udało mi się osiągnąć w jakimś stopniu zadowalający efekt odnośnie tych mankamentów, ale mam kolejny problem. Zapisałem poprawiony film w formacie .m2ts, ale wydaje mi się on jakiś toporny, bo w każdym odtwarzaczu niby gra dobrze, ale jak się go próbuje przesunąć np. w przód, to potem trzeba czekać minutę aż obraz się uruchomi. Więc przewijanie filmu to dramat. Dlatego zacząłem eksperymentować z innymi formatami, i spróbowałem z MainConcept M-PEG2, format .m2v (BluRay 50i 25Mb/s jeśli to ważne), i w odtwarzaczach działa rewelacyjnie - przewija się bez żadnych opóźnień, wszystko płynnie i fajnie, tylko że bez dźwięku. Gdzieś na etapie renderowania stracił się dźwięk, bo nawet we właściwościach nie ma żadnych danych dotyczących audio. Co może być tego powodem? Dodam, że wszystko jest dopasowane do ustawień projektu.
Odpowiedz
#8
brak dźwięku, to efekt tego, że użyłeś szablon do Bluray - w którym funkcja "include audio" jest odznaczona (dla BluRay oraz DVD zaleca się osobno renderować dźwięk i obraz, chociaż nie jest to konieczne - wystarczy zaptaszkować "include...").
Odpowiedz
#9
Include? A gdzie ja to znajdę? Tak w ogóle to mam polską wersję, ale mimo wszystko, żadnego odpowiednika nie znalazłem w opcjach renderowania. W ogóle z tym filmem mam takie przeboje że szkoda gadać. Po tym blurayu bez dźwięku przerenderowałem sobie film do mp4. Jakość i stabilność filmu też bardzo zadowalająca, ale rozmiar dwa razy większy. I gdy te 5 GB próbowałem nagrac na dysk zewnętrzny, to się okazało, że dysk nie przyjmuje tej wielkości plików. Maks. do 4GB. To samo dotyczy kart SD. I tu mam kolejny problem. Wrzuciłem sobie ten film mp4 z powrotem do Movie Studio, aby go podzielić na dwie części, i nie potrafię go zwyczajnie zapisać. Czy da się to zrobić - podzielić film, albo obciąć połowę, i po prostu zapisać jedną część, bez renderowania? Bo niby opcja zapisz, albo zapisz jako jest, ale zapisuje nie film, tylko projekt. A to renderowanie, mimo ze nie wprowadzam żadnych zmian, tylko obcinam połowę filmu, i tak trwa ponad pół godziny.
Odpowiedz



   


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  W filmach jest zbyt ciemno borus213 9 2,542 06-02-2013, 1:43
Ostatni post: borus213
  Zbyt ciemny film daniel_pl 9 5,122 07-17-2010, 16:18
Ostatni post: n1u

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości