Przeplot 50i a progresja 25
#1
Powiedzcie, jak lepiej nagrywać kamerą Canon m506 żeby uzyskać możliwie najlepszą jakość na Yoy Tube: 50i z późniejszym usunięciem przeplotu czy też progresywnie 25 klatek na sek.?
A jeszcze samo usuniecie przeplotu: Czy ten proces daje jednakowe rezultaty w różnych programach czy też są programy, które robia to lepiej?
Odpowiedz
#2
Na yt lepiej 25p
Sam Vegas ma dwie metody usuwania przeplotu. Możesz sprawdzić która metoda na Twoim materiale da lepszy rezultat.
Odpowiedz
#3
Ok. dzieki. Movie studio12 tez ma dwie metody? (nie mam w tej chwili dostępu do programu)
To jeszcze jedno: gdy wrzucę plik mp4 na YT (plik niby dobrze przygotowany, tzn. tak, żeby YT go nie przetwarzał), to po załadowaniu jest komunikat; "film jest przetwarzany". Czy tak sie dzieje nawet z filmami w 100% zgodnymi z wymogami YT?

[quote='mateuszszar' pid='46886' dateline='1376382790']
Na yt lepiej 25p

mateuszszar, ale to sie tyczy również materiału poddawanego w vegasie edycji, efektom itp. i później dopiero eksportowanego?
Odpowiedz
#4
Nie mam wersji studio, ale przypuszczam że jest tak samo.
Co do yt, to tak. Raz, że serwis musi sprawdzić, czy jest ok, dwa - przeanalizować zawartość, trzy - zrobić mniejsze wersje (360p i 480p).
Odpowiedz
#5
We wszystkich wersjach Vegasa od lat są do wyboru tylko dwie metody usuwania przeplotu. Jak ktoś chce wiecej, może np. zainstalować plugin Yadif Deinterlace.

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#6
mateuszszar, mimo wszystko jeszcze dopytam, bo na to mi nie odpowiedziałeś ;) Piszesz, że jeżeli materiał ma wylądować na YT, to lepiej go nagrywać w 25p niż w 50i. Ok, ale jeżeli ten film bedzie poddany w Movie Studio jakimś zabiegom, edycji, efektom, to czy nie lepiej pracować na wyższej rozdzielczości, czyli 50i? Chyba, ze nie zrozumiałem co to jest 50i :(
I druga rzecz: Ustawiasz dla dwuprzebiegu wartości bitrate'u: średni=8Mbps, max=8.5Mbps. Tzn., nie ma co próbować innych ustawień? Mógłbyś w skrócie to wyjaśnić? Z góry - wielkie dzięki.
Odpowiedz
#7
elmuz napisał(a):bo na to mi nie odpowiedziałeś ;)
Przepraszam, że nie odpowiedziałem ;)

elmuz napisał(a):Chyba, ze nie zrozumiałem co to jest 50i
Tak. Nie rozumiesz, co to jest 50i... Na pewno nie rozdzielczość. Rozdzielczość możesz mieć np. 1920x1080, 1280x720 lub 1440x1080 (dla obrazu anamorfotycznego - czyli taki, który ma współczynnik kształtu pixela różny od 1).
Podpowiem Ci, żebyś wiedział, pod jakim hasłem poszukać i doczytać. Literka "i" oznacza przeplot. Literka "p" - obraz progresywny (pełne klatki).
Dodatkowo (żeby było trudniej) - przeplot może być górny (półklatka zawierająca linie nieparzyste - licząc od górnej) lub dolny. Ogólna zasada jest taka, że jeśli w materiale mamy przeplot, to albo zostawiamy TAK SAM JAKI JEST, albo USUWAMY (deinterlacing).
Po co jest przeplot, i dlaczego usuwamy - znajdziesz w każdej dobrej literaturze na ten temat.

elmuz napisał(a):I druga rzecz
Co do sprawy drugiej: tak. Ustawiam średni (avg) = 8Mbps, max = 8.5Mbps.

elmuz napisał(a):Mógłbyś w skrócie to wyjaśnić?
A dlaczego mam to wyjaśniać? Niech zrobi to youtube: https://support.google.com/youtube/answe...&ctx=topic
Odpowiedz
#8
Oczywiście, rozdzielczość - wiadomo, bardziej chodziło mi o stwierdzenie, że 50i jest dokładniejsze od 25p, a więc zawiera więcej informacji. Ale, fakt - musze poczytać o przeplocie. Trochę ciężko mi przestawić się, bo dotąd operowałem wyłącznie rodzielczością plików audio - jestem muzykiem :)

Ale pomijając moja niewiedze nt. przeplotu - mogę przyjąć, że nie ma znaczenia dla końcowej jakości czy obrabiane pliki w movie studio są 50i czy 25p?
Odpowiedz
#9
(08-16-2013, 0:17)elmuz napisał(a):  Trochę ciężko mi przestawić się, bo dotąd operowałem wyłącznie rodzielczością plików audio - jestem muzykiem :)

ooo. Zatem witam kolegę muzyka. Ja również mam wykształcenie muzyczne, konkretnie "instrumentalista" :)
Dasz radę. Skoro ja dałem, do Ty również ;)

Zarówno w 25p jak i 50i ilość informacji jest taka sama.
Różnica jest jedna zasadnicza:
25p - dwadzieścia pięć pełnych klatek (kadrów - jakby pełnych zdjęć) w ciągu sekundy.
50i - pięćdziesiąt półobrazów, z czego dwa półobrazy tworzą jedną pełną klatkę... Po co więc rozdzielać klatkę na dwie półklatki (z czego każda z półklatek zawiera tylko linie poziome - nieparzyste, lub parzyste)... Po to, że przy 25p jest zapisane 25 faz ruchu na sekundę, a w 50i - 50 półzdjęć... czyli dwie półklatki, które składają się na pełną klatkę, różnią się o 1/50sekundy (stąd przesunięcie - widoczne na ekranie jako ząbkowanie).
Plus jest taki (przy 50i), że obraz sprawia wrażenie płynniejszego, natomiast minusem są właśnie ząbki (szczególnie przy szybkim ruchu, panoramowaniu itd.).

Dlatego radzę sięgnąć do literatury, bo to co napisałem (nawet z najlepszymi intencjami), może nie do końca być zrozumiałe...
Odpowiedz
#10
ok, dzięki bardzo, już mi lepiej ;)
Odpowiedz



   


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości