Zamiennik maskowania w Movie Studio 11 HD Platinum, z wersji Pro.
#1
Witam, mam takie oto pytanie. Czy jest jakaś możliwość, jakiś plugin (jeśli ta wersja obsługuje pluginy, nie wiem, nie znam się na nich, bo nigdy się w nie nie bawiłem) itd. w wersji Movie Studio 11 HD Platinum, który dodałby coś w stylu maskowania z wersji Pro. Niedawno zacząłem korzystać z wersji Platinum, wczoraj podczas bawienia się z bardziej zaawansowanym klipem zauważyłem brak opcji maskowania. Dotychczas korzystałem z wersji Pro, i przyzwyczaiłem się do tej funkcji, trochę mi teraz jej brakuje, tym bardziej jak jest potrzeba wycięcia części obrazu. Z tym problem mogę sobie poradzić w wersji statycznej, kiedy to wycinam jedną klatkę z filmu, w odpowiednich miejscach w programie graficznym zamalowuję zielonym lub niebieskim kolorem a potem renderuje dany fragment z nałożoną 'maską', po czym mogę wrzucić do dalszego montażu. Problem pojawia się, kiedy to cały obraz się rusza, i musiałbym 'maskować' ręcznie klatka po klatce w programie graficznym, a potem to nakładać.
W skrócie, czy jest jakiś zamiennik maskowania do tej wersji programu?
Odpowiedz
#2
Dla grafiki bez sensu używać koloru zielonego... przecież możesz użyć od razu kanał alpha (przezroczystość)...
Odpowiedz
#3
Kolor zielony nakladalem na film aby wyciac jego fragmenty, czyli ze film jest nagrany ze statywu, w jego np centralnej czesci cos sie dzieje (przykladowo w oknie) a po bokach nic, to boki (np sciany wokolo okna) zamazuje na zielono, nakladam, renderuje fragment po czym w gotowym projekcie daje inne tlo np ruchome. Do jednej grafiki to oczywiscie, ze uzylbym kanalu alfa.
Odpowiedz
#4
Pisałem o tym wiele razy, ale napiszę jeszcze raz. Malowanie zielonym, niebieskim itd. po obrazku po to, by go później usuwać chromakeyerem to jest ciężka choroba, będąca owocem zarażenia przez debilne tutoriale z YouTuba.

Cytat:to boki (np sciany wokolo okna) zamazuje na zielono, nakladam, renderuje fragment po czym w gotowym projekcie daje inne tlo np ruchome. Do jednej grafiki to oczywiscie, ze uzylbym kanalu alfa.

Możesz w takim razie opisać, co to wg Ciebie jest kanał alfa i jak go stosujesz kiedy "oczywiście" go stosujesz?

Ale odpowiadając na Twoje pytanie: zapewne pytasz o narzędzie mask w mask/crop. O ile wiem nie takiej taniej czy bezpłatnej wtyczki, a kupowanie wtyczki droższej od samego programu wydaje mi się cokolwiek bez sensu.
Można by poszukać jakiegoś zewnetrznego narzędzia, nawet jakiegoś freeware'u, ktory pozwoli wygenerować odpowiednie maski i potem wszystko złożyć do kupy w Vegasie.
W tym momencie wracamy do problemu malowania na zielono - zapoznaj się z działaniem wtyczki "Mask generator".

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#5
(08-01-2013, 12:23)efix napisał(a):  Pisałem o tym wiele razy, ale napiszę jeszcze raz. Malowanie zielonym, niebieskim itd. po obrazku po to, by go później usuwać chromakeyerem to jest ciężka choroba [...]

Może źle się wyraziłem w poprzednim poście, postaram się to wytłumaczyć dodając rysunki.
Jeśli mam fragment filmu, na którym jest okno:

[Obrazek: 1png_nexxses.png]

Chciałbym je wtopić w inny budynek:

[Obrazek: 2png_nexxswe.png]

Przez to okno wygląda człowiek, który się rusza, czyli nie jest to obrazek tylko film:

[Obrazek: 3png_nexxssa.png]

Robię zrzut klatki z filmu, wrzucam do programu graficznego, i na wyższej warstwie zamalowuję przestrzeń wokoło okna:

[Obrazek: 4png_nexxsqh.png]

Warstwę z klatką z filmu, czyli z oknem usuwam. Tak powstaje zielona maska:

[Obrazek: 5png_nexxsqq.png]

Obrazek z maską nakładam na film z człowiekiem w oknie:

[Obrazek: 6png_nexxahs.png]

Renderuje ten fragment, po czym wrzucam do projektu całego filmu, a na klipie używam chrome keyera:

[Obrazek: 7png_nexxana.png]

A jeśli chciałbym wrzucić na film obrazek, to nie robiłbym go na zielonym tle, tylko na kanale alfa:

[Obrazek: 8png_nexxqaa.png]

Wiem, w tych rysunkach nie posługiwałem się filmami, nawet na screenach z programu, tylko obrazkami, chodzi o ogólny sens jak to widzę. Dodatkowo chciałbym przeprosić za tak późną odpowiedź, ale ostatnie dni byłem na działce, na której nie ma zasięgu, więc nawet na internecie mobilnym nie mógłbym odpisać.

(08-01-2013, 12:23)efix napisał(a):  [...] będąca owocem zarażenia przez debilne tutoriale z YouTuba.

Nie posługiwałem się żadnymi tutorialami, jakoś nie ufam ich 'mocy', wolę sam ogarnąć jakiś sposób, tak jak w tym przypadku.

(08-01-2013, 12:23)efix napisał(a):  Możesz w takim razie opisać, co to wg Ciebie jest kanał alfa i jak go stosujesz kiedy "oczywiście" go stosujesz?

Kanał alfa to po prostu przeźroczystość na obrazku. Stosowałem go np. jako "tło" rysunków, które wyżej wrzuciłem.
Odpowiedz
#6
Czyli dobrze myślałem - w dalszym ciągu twierdzę, że to co robisz, to tzw. ściąganie gaci przez głowę albo jak wolisz, sięganiem prawą ręką do lewej kieszeni. Oglądam teraz film, potem napisze jak możesz to zrobić inaczej i zyskać dodatkowe możliwości.

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#7
Dobra, to po kolei. Podobnie jak w Twoim przypadku celem jest wycięcie okna z filmu czy zdjęcia X i wstawienie go w tło Y. Dodatkowo utrudnimy i dodamy kolesia za szybą, które nie było w momencie filmowania okna.

Celem ostatecznym jest coś takiego:

[Obrazek: final.jpg]

Przykład jest uproszczony, wziąłem pierwsze lepsze fotki z sieci, więc okno jest głupio obcięte, ale zobaczysz jak to działa.

1) A więc najpierw potrzeba nam tła. To będzie najniższa warstwa:

[Obrazek: mur.png]

2) teraz dodajemy aktora - i tu akurat używamy chromakey

[Obrazek: aktor.png]

3) I teraz zaczynamy czary i cofamy się do czasów Meliesa - czyli w programie graficznym wykonujemy czarno biały obrazek - maskę. Maska jak to maska, zasłania co zbędne. W tym wypadku chcemy by zasłoniła wszystko prócz szyb.

[Obrazek: filmmaska2.png]

4) Teraz potrzebny nam obrazek okna:

[Obrazek: filmokno.png]

No ale nie chcemy oglądać okna, tylko to co za nim się dzieje, ale jednocześnie widzieć same okno. No to tworzymy kolejny czarno biały obrazek. Zwróć uwagę, że szyby mają odcienie szarości co powoduje częściową przezroczystość. Tego nie osiągniesz zamalowując na zielono, prawda? Maska jest nierówna bo zwyczajnie jest późno, gorąco i mi się nie chciało grzebać. W normalnych warunkach perfekcyjna maska to podstawa większości efektów specjalnych.

[Obrazek: filmmaska.png]

Ostatnim krokiem niezbędnym, by to wszystko zadziałało, jest dodanie do masek efektu Sony Mask Generator z ustawieniem "luminacja" oraz skorzystania z trybów kompozycyjnych vegasa - warstwy z maskami trzeba ustawić jako parent dla maskowanego obrazu i zmienić im tryb z alpha na mask, co powinno istatecznie wyglądać tak:
[Obrazek: kompo.png]

Moja metoda może wydać Ci się długa i skomplikowana, ale uwierz, że jest szybsza, wygodniejsza i stwarza dużo większe możliwości niż malowanie na zielono.

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#8
Nie do końca o to mi chodziło. Powiem jak to było w moim przypadku jednego filmu testowego, jaki robiłem. Posłużę się screenami z gotowego filmu, niestety nie mam już plików roboczych, więc i jakość może być słaba. Ustawiłem statyw z aparatem przed oknem na zewnątrz i włączyłem nagrywanie:
[Obrazek: apng_nexeppp.png]

Celem było uzyskanie budynku z kilkoma takimi samymi oknami, przy czym w jednym z nich ruszała się postać. Poszedłem do środka, do tego okna i zacząłem przez nie wyglądać:
[Obrazek: bpng_nexeprh.png]

Aparat cały czas nagrywał, po kilku sekundach wyglądania, poszedłem i wyłączyłem nagrywanie. Potem w Vegasie najpierw zrzuciłem stop klatkę jeszcze z przed otwarcia okna, co można ujrzeć na pierwszym zdjęciu, obciąłem film do momentu kiedy to otwieram okno od środka, do momentu jego zamknięcia. Na poprzednio zrobionej stop klatce, narysowałem zieloną maskę:
[Obrazek: cpng_nexepwr.png]

[Obrazek: dpng_nexepwe.png]

Zieloną maskę w Vegasie wrzuciłem na już obcięty klip kiedy to wyglądam przez okno:
[Obrazek: epng_nexepsq.png]

Renderuje fragment, w między czasie robiąc w programie graficznym wirtualny budynek, zostawiając miejsce na okno, w którym się ruszam, tak, żeby je wkleić:
[Obrazek: fpng_nexehrp.png]

Drzewo po lewej stronie dodane zostanie dopiero w następnym kroku, ale posługuje się screenami z gotowego filmu. Wrzucam wirtualny budynek do Vegasa, wrzucam wyrenderowane okno ze mną ruszającym się i zieloną maską, oraz nakładam wspomniane drzewo:
[Obrazek: ipng_nexehep.png]

Używam Chrome keyera na filmie z oknem przez które wyglądam i powstaje gotowy efekt:
[Obrazek: jpng_nexehwh.png]

W wersji Vegasa Pro, byłoby to zrobić o niebo prościej, bez bawienia się w malowanie zielonym kolorem, wystarczyłoby wymaskować okno:
[Obrazek: kpng_nexehsq.png]

[Obrazek: lpng_nexehaa.png]

Poprzednio dość dziwnie to tłumaczyłem, mam nadzieję, że teraz da radę zrozumieć dokładnie mój problem, w skrócie chodzi o to, że człowiek w oknie się rusza, że okno NIE JEST zdjęciem, a ja to okno z człowiekiem, który przez to okno wygląda, się rusza chcę wtopić w inny budynek.
Cholera, cały czas mam wrażenie, że źle tłumaczę, ale posługując się na prawdziwym przykładzie, jakoś uda się to zrozumieć.
Odpowiedz
#9
No ale przecież to o czym mówisz, to jest właśnie zrobienie maski (kluczowanie kolorem to jest generowanie maski tak naprawdę).
W mojej metodzie będziesz miał więcej ścieżek (nie pamiętam teraz na ile pozwala wersja Studio), ale zdedowanie większą elastyczność. Co więcej, maskę możesz w każdej chwili poprawić nie tykając głównego obrazu.
Jeżeli dobrze zrozumiałem, to po prostu sfilmowałeś n-razy to samo okno tyle, że robiąc różne rzeczy a potem rozmnożyłeś na wirtualnym budynku.
Za każdym razem musiałeś wyrenderować by uzyskać film który potem i tak będziesz kolejny raz przemielał, kolejny raz robiąc masakrę wśród pikseli.
Czyli jeżeli masz 10 okien, to masz 10x rendering. A ja proponuję Ci metodę, gdzie rendering będziesz robił RAZ i pójdzie zdecydowanie szybciej, bo operacje logiczne typu nakładanie maski są zdecydowanie szybsze niż jej generowanie w locie i potem nakładanie.

Czyli z drobną modyfikacją (w mojej metodzie - co wyraźnie napisałem dałem przykład ROZSZERZONY, ale widocznie przesadziłem).
- kręcisz n-razy okno
- na podstawie jednego z filmików robisz 1 maskę
- ustawiasz tyle ścieżek maska+filmik ile potrzeba.
To wszystko.

- Twoje okno nakręcone:

[Obrazek: filmx.png]

- maska

[Obrazek: maskax.png]

tryb kompozycji - zwróć uwagę, że w jednym z okien zastosowałem korekcję koloru - co by się stało, gdybyś tak zrobił w swojej metodzie i totalnie namieszał w kolorach? W mojej metodzie możesz robić co chcesz.
[Obrazek: okno.png]

Z różnych metod których bym użył (oczywiscie _W TYM WYPADKU_ najwygodniejsza byłaby maska z pan/crop, no ale tej nie masz w wersji studio) Twoja jest na ostatnim miejscu. Jeżeli już, to bym nałożył to zielone, ustawił chromakey i renderował do formatu, który potraci przenieść kanał alfa, np. do Lagaritha czy do sekwencji klatek png.

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#10
Nie wiem, czy dobrze, ale chyba zrozumiałem Twoją metodę, i co prawda wydaje się lepsza, i logiczniejsza. Pojawiają się tylko w problemy, jeden jest taki, że wersja Studio oferuje tylko 10 ścieżek wideo, i 10 audio, a drugi, że po zrobieniu takiej maski, jakbym chciał przesunąć okno, to musiałbym potem przepisywać jego 'współrzędne' do maski. Nagrałem nawet filmiki z oboma metodami, głównie po to, aby się spytać, czy Twoją metodą, krok po kroku robię to dobrze, oraz pokazać dokładnie o co chodziło mi z moją metodą.

Twoja metoda:



+ Szybciejsza
+ Bez konieczności renderowania
- Zajmuje aż dwie ścieżki, czyli razem z tłem, mogą być maks. 4 okna
- Brak możliwości swobodnego przestawiania (trzeba by przepisywać 'współrzędne' też do maski

Moja metoda:



+ Zajmuje jedną ścieżkę, czyli nie dając nic poza tłem, może być 9 okien
+ Oknami można swobodnie przesuwać
- Konieczność renderowania, za każdym oknem
- Bardziej skomplikowana, i dłuższa

Wszystko ma swoje wady i zalety, mimo to spodobała mi się Twoja metoda, ale wracając do dalszej części mojego pytania tytułowego. Co zrobić w takim wypadku, jeśli chciałbym wymaskować obiekt, który się porusza? I czy jest to w ogóle możliwe?
Odpowiedz



   


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Movie Studio Platinum 12 - problem z kursorem nikita13 16 3,694 05-06-2013, 19:37
Ostatni post: nikita13
  Problem z odpalaniem projektów w Vegas Movie Studio HD Platinum 11 nikita13 2 1,642 09-07-2012, 23:10
Ostatni post: nikita13
  Łączenie projektów: SVPRO11 i SV Movie Studio HD Platinum 11 nikita13 7 3,461 06-16-2012, 0:02
Ostatni post: mateuszszar
  Problem z otworzenie pliku w Vegas Movie Studio HD Platinum 10.0 Inedit 6 2,802 07-14-2011, 19:13
Ostatni post: Inedit
  Vegas Movie Studio 10 - pytanie o pluginy Honda 9 4,177 12-21-2010, 3:29
Ostatni post: Ciapek
  Sony Vegas Movie Studio Platinum 9.0 problem maskowanie......... kankuro 1 2,415 06-26-2009, 20:42
Ostatni post: tidzu

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości