Hurtowe poprawianie kolorów, jasności itp
#1
Witam.
Mam pytanie dotyczące hurtowej poprawy jakości klipów na ścieżce. Chodzi mi dokładnie o masowe używanie filtrów Brightness and Contrast oraz Levels.
Poszukałem trochę na forum i wśród tutków na YT i wiem, że w przypadku Levels należy otworzyć historgam RGB Parade i przy użyciu suwaków Input start oraz Input end wypełnić zakres 0-255. Tutaj rodzi się pytanie czy każdy klip należy poprawiać osobno czy można pójść trochę na skróty i zapuścić jakiś uniwersalne ustawienie dla większej ilości klipów? Rozumiem, że można się bawić tym dokładnie ale wizja składanie długich filmów z wakacji i poprawiania każdego z osobno mnie przeraża.

Podpatrzyłem ustawienia na YT dla filtra Brightness and Contrast: brightness 0,07, Contrast 0,2 Contrast center 0,58. Levels (z Gamma 0,85, też zalecenia z YT).

Mam nagranie z gór w Szwajcarii w sierpniu. Po korekcie obraz jest wyśmienity. Kamienie są czarne jak węgiel, niebo niebieskie, jeziora szmaragdowe itp.

Pytanie czy używacie gotowych presetów dla niektórych filtrów czy za każdym razem ustawiacie od nowa? Wielokrotnie widziałem z wątkach tutejszych speców wpisy, że swój materiał na szybko poddali tylko podstawowej poprawie polegającej na cięciu scen i poprawie kolorów.
Odpowiedz
#2
Tak na logikę - gdyby automagiczne "rozłożenie" poziomów od 0 do 255 w cudowny sposób poprawiało każdy obraz to Vegas, ba, nawet układ w kamerze mógłby to robić automatycznie! Z jakiegoś powodu tak się nie dzieje, prawda?
Jeżeli chcesz bawić się w korekcję, to praktycznie każde ujęcie powinieneś korygować osobno, ba! Czasem używając keyframów zmieniać parametry płynnie wraz z ruchem kamery. Najprostszy przykład - wychodzić z pomieszczenia ze światłem żarowym do pomieszczenia z jarzeniówkami albo na łąkę. Albo filmujesz np. czarno biało posadzkę.
Już pomijam, że YT nie lubi pełnego zakresu 0-255, dla tego serwisu (i np. dla DVD a - choć standard o ile wiem tego nie definiuje ale wiem jak świruje mój tv - także dla Blu-Ray) filmy powinny być kodowane jako StudioRGB.

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#3
W sumie to logiczne ale dziękuje za potwierdzenie. Czy z doświadczenia możesz mi doradzić czy zaczynać od filtra Brightness and Contrast czy Levels? Czy dodawać do tego Color Corrector i jego wersje Secondary? Widzę że ma znaczenie kolejność stosowania filtrów i na chwilę obecną trochę błądzę w tym temacie.

BTW: czy jest jakiś magiczny sposób na płynny preview w wersji BEST (FULL)? Sorry za OT ale ustawiłem już zgodnie z Waszymi zaleceniami Dynamic Preview na 75% RAM (11,5GB z 16GB dostępnych), wersja Vegasa 11 PRO 64 Bit podobnie jak Windows 7 64Bit. Intel i7 2600K nie kręcony. Oczywiście pomaga Shift+B na zaznaczonym fragmencie ale czytam, ze niektórym preview działa od razu.

Ostatni offtop: czy zmiana GF550Ti na coś z większą ilością PS czyli GF580, 680 da zauważalnego kopa z GPU acclelareated FX? Bo teraz render pliku to 1x długość pliku (pliki AVCHD) ale efekty to mógłby trochę szybciej generować....
Odpowiedz
#4
70%?
Ja mam ustawiony Dynamic Preview na 1GB (a ramu mam 16GB).
Podgląd best full śmiga bez zacięcia, nawet po korekcie barw.

Magiczny sposób? Nie. Odpowiedni kodek, oraz karta graficzna wspierająca GPU dla podglądu (tak, dla podglądu polecam - dla renderu - nie).

Korekcja całej ścieżki - jest możliwa. Wystarczy wrzucić efekt na ścieżkę, a nie na konkretny event. Ale jak już kolega wyżej wspomniał, korygowanie "po całości" nie jest rozsądne. No, może w kilku szczególnych przypadkach.
Odpowiedz
#5
Potestuje jeszcze w takim razie ustawienia Dynamic RAM. Kodeków specjalnie dużo nie wgrywałem, mam tylko Quick Time 7, zainstalowanych Media Player Classic 64bit (nie wiem czy podczas instalacji coś sobie instalował z kodeków) oraz GoPro Cineform Studio bo mam także tą kamerką (GoPro2). Dopiero niedawno wyczytałem na forum, że QT to warto instalować przed SV, ja jednak zrobiłem odwrotnie. Czy mam teraz reinstalować wszystko od nowa?
Odpowiedz
#6
Cytat:W sumie to logiczne ale dziękuje za potwierdzenie. Czy z doświadczenia możesz mi doradzić czy zaczynać od filtra Brightness and Contrast czy Levels? Czy dodawać do tego Color Corrector i jego wersje Secondary? Widzę że ma znaczenie kolejność stosowania filtrów i na chwilę obecną trochę błądzę w tym temacie.

Znowu podchodzisz od dupy strony. Najpierw zastanów się - po co? Czemu to ma służyć? Jedna sprawa to korekcja. Jeżeli coś wymaga korekcji, to się koryguje, jeśli nie to się nie tyka. Zwłaszcza, jak pracujesz na stratnych formatach typu mpeg czy .h264
Jeżeli potrzebujesz zmienić balans bieli to zmieniasz balans bieli, jak jest dobry, to po grzyba go ruszać?
Od jakiego filtra zaczynać...Hmmm W zasadzie Brightnes and Contrast i Levels to zasadniczo to samo, tylko Leves wymaga większej wiedzy i jest bardziej elastyczne. Czasem B&C zupełnie wystarczy. Ogólnie to są wszystko naczynia połączone, teoretycznie powinieneś zaczynać wszystko od operacji na jasności, dopiero później bawić się kolorami. Ale jak zaczniesz bawić się kolorami to ma to też wpływ na jasność!

Za każdym razem musisz podejść indywidualnie, czasem zdarza się tak, że na np. na jednym tracku masz tak podobne do siebie ujęcia, że możesz korektę dać hurtem na wszystkie tak jak pisze Mateusz - na track. Np. masz relację z koncertu z kamery X, Y i Z - praktycznie nic się nie zmienia, więc spokojnie możesz każdy track skorygować osobno a nie poszczególne ujęcia.
Ale możesz mieć i taką sytuację:
- każde ujęcie, czy wręcz każdy event korygujesz osobno, tak by były poprawne (bo np. w niektórych ujęciach powariowała temperatura światła, albo nagle słońce zaświeciło itd.
- tracki korygujesz względem siebie - żeby poszczególne rzeczy pasowały do siebie
- kolejna korekcję kolory nakładasz już na wyjście, na całość (to to w oknie preview) by nadać całość jednolity styl np. używając magic bullets czy czegoś w tym stylu.
Czyli - najpierw masz color correction a potem color grading :)

Ogólnie koloryści to osobna i elitarna sekta wśród filmowców :)

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz



   


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  "hurtowe" wycinanie klatek skoczmy 0 367 02-03-2015, 5:40
Ostatni post: skoczmy
  Pasek przy edycji kolorystki / jasności dryad 1 647 05-27-2014, 0:16
Ostatni post: mateuszszar

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości