Pytania dla absolwentów/studentów PWSFTViT w Łodzi (montaż filmowy)
#1
Witam,
Mam pytania do absolwentów/studentów szkoły wymienionej w tytule tematu, na kierunek montaż filmowy oczywiście. Mianowicie:
Czy trzeba mieć z czegoś rozszerzoną maturę zdaną lub którąś na wysokim poziomie podstawowym?
Czy możecie podać przykładowe odpowiedzi na testy lub prace jakie trzeba wypełnić/napisać/odpowiedzieć na egzaminie wstępnym.
Czy pracuje się tam na Sony Vegasie?
Jakie testy są na sesji ?
Na co trzeba kłaść nacisk jeśli chodzi o uczenie się?
Jak wyglądają wykłady?
Narazie tyle jakby ktoś chciał więcej dopisać to w tym temacie i liczę jak najbardziej na odpowiedz :)
Mój prywatny kanał YT: Klik!Subskrybuj!
Kanał mojej domowej wytwórni domowej : Tu będzie link.
Program do obróbki video: Sony Vegas Pro 11
Odpowiedz
#2
google nie bolą tu masz wszystko http://www.filmschool.lodz.pl/pages/view...%20filmowy
Odpowiedz
#3
Tak, wiem, czytałem to, ale chce się upewnić czy mogę maturę zdać wszystko podstawy i czy jakikolwiek przedmiot z liceum się tam przyda. No i proszę o resztę odpowiedzi. Takie info co i jak mam sobie załatwić w LO. Czy trzeba mieć jakieś wysokie wyniki z matury czy tylko byle by zdać.
Odpowiedz
#4
O widzisz, tak się składa, że sam niedawno kontaktowałem się z dziekanatem, coby popytać w paru kwestiach :) Wygląda to tak, że nie patrzą oni na wyniki matur, mają swoje wewnętrzne (ponoć bardzo trudne) egzaminy + bardzo dużą uwagę zwracają na portfolio. Oni nie chcą uczyć tam od podstaw, już na starcie wymagają od ciebie doświadczenia i wiedzy. Więc moim zdaniem czas, który miałbyś poświęcić na naukę do kilku rozszerzeń lepiej przeznaczyć na projekty/dokształcanie w kierunkach związanych z filmem (chociaż zawsze warto mieć jakiś plan awaryjny). Jako wesoły na akcent na zakończenie dodam, że przemiła pani z dziekanatu powiedziała mi, że w zeszłym roku na operatorkę dostało się 8 z 112 (albo 122) kandydatów. Więc jest ciężko :)
Odpowiedz
#5
To ja Ci też powiem coś o Łodzi. Ale z innej bajki.
Mój kumpel robił tam podyplomowe studia. I mówił mi: "Bunch, nigdy w życiu nie jedź do Łodzi! Nigdy!".

Opowiadał o tonach kłębiącego się dresiarstwa na ulicach. Brudzie, smrodzie, syfie, kile i mogile tam obecnej.
Dodawał, że w tym mieście FastFoody zamykają kratami na noc. Aby nie rozwalili okien. Miał też epizody z dresiarnią w pociągach - nie pociągach i wszędzie indziej. Widział maczety w rękach wyjmowane w pośpiechu z plecaków na przystankach autobusowych. Kumulacja patologii i dresiarstwa.

Także wcale nie dziwi mnie ostatnie wydarzenie, zamordowania kogoś nożem właśnie w Łodzi.
Na szczęście kolega dotrwał.

Ot taka dygresja.
Odpowiedz
#6
To, że Łódź jest jaka jest chyba każdy wie, ale on tam nie chce jechać machać maczetą a uczyć się operatorki.
Odpowiedz
#7
Cześć. Jestem studentem I roku montażu w PWSFTviT

# matura absolutnie nie jest brana pod uwagę - wystarczy mieć ją po prostu zdaną (jedyny kierunek gdzie patrzą na świadectwo dojrzałości to Organizacja Produkcji), ale bierz pod uwagę że są 3 etapy egzaminów gdzie komisja sama przekona się z kim ma do czynienia, od kandydatów wymaga się wszechstronnej wiedzy z zakresu szeroko pojętej sztuki, musisz być dla nich ciekawy, umieć powiedzieć coś o malarstwie, literaturze, muzyce (nie tylko filmowej), na roku mamy kilka osób które kończyły już coś wcześniej - sam studiowałem polonistykę i informatykę

#tutaj musiałbym się rozpisać, a w tej chwili nie mam niestety czasu :)
po krótce:

z rzeczy pisemnych to

Analiza filmu - projekcja krótkometrażowego filmu, każdy dostaje kartkę z pytaniami i trzeba zanalizować film, pytania typu: W jaki sposób można interpretować tytuł filmu? Jaki sposób montażu został zastosowany w filmie? Czy tytuł i napisy są niezbędne w przekazaniu przesłania filmu? Czy nie stanowią nadmiaru informacji?

Ankieta montażowa - różne pytania dotyczące stricte montażu oraz ogólnie pojętego filmu: Czym różni się montaż filmu dokumentalnego od montażu filmu fabularnego? Jak na przestrzeni kilkunastu lat zmienił się film? Podaj wady i zalety.

Ankieta osobowościowa - tu masz różne pytania dotyczące Twoich zainteresowań - tu nie ma dobrych i złych odpowiedzi ale musisz pokazać że jesteś ciekawą osobą o wszechstronnych zainteresowaniach (uwaga!) nie warto pisać o rzeczach w których się nie orientujemy, co z tego że ładnie wygląda to na papierze - w kolejnym etapie (jeśli przejdziesz) komisja będzie zadawała Ci pytania sugerując się ankietą, ja na przykład napisałem że regularnie oglądam Teatr Telewizji, a w kolejnym etapie komisja kazała mi podać tytuł swojego ulubionego spektaklu i jego reżysera :)

z analizy montażowej

Oglądacie wszyscy surówkę jakiegoś dokumentu (30-40 minut) i zapisujecie sobie na kartce własny pomysł na film, co byście z tego ulepili, kogo zrobicie bohaterem, o czym będzie historia, następnie opowiadacie o tym komisji, bronicie się z tego

z części ustnej

komisja Was wałkuje, zadaje trudne pytania, próbuje wpędzić w kozi róg, Wy musicie wybrnąć, ale nie ma co się bać, trzeba być przed wszystkim prawdziwym, pochwalić się swoją wiedzą (ale nie przechwalać), zaciekawić sobą

#niestety Sony Vegas (do którego mam ogromny sentyment) w świecie profesjonalnego montażu filmowego uważany jest za produkt półprofesjonalny, w szkole uczą nas głównie Avida (Media Composer), na którym powstaje większość produkcji w Polsce i na świecie oraz Applowskiego Final Cut'a

# co do sesji, po pierwszym semestrze mieliśmy tylko jeden egzamin - reszta na zaliczenie, na koniec roku nie będzie już tak przyjemnie - po pierwsze realizujemy swoją etiudę (do 10 minut) do której pisaliśmy scenariusze, całość będzie oceniała komisja, do tego montujemy film reżyserski z 2 roku, też na ocenę - no i oczywiście egzaminy z przedmiotów teoretycznych takich jak muzyka filmowa, historia sztuki, historia filmu, film polski, literatura i dramat, obraz filmowy, montaż komputerowy

#po pierwsze rób dużo swoich filmów, w ten sposób najlepiej się uczysz, po drugie oglądaj dużo filmów - tych ambitniejszych oczywiście, po trzecie staraj się uczestniczyć w życiu kulturalnym - teatr, muzeum, wernisaż, koncert, zapamiętuj twórców, staraj się dowiedzieć czegoś więcej o ich twórczości, po czwarte wiedza teoretyczna z fachowych książek i czasopism

Tutaj też musiałbym się rozpisać, może kiedy indziej. W każdym razie życzę wytrwałości i powodzenia!
Odpowiedz
#8
Tak z ciekawości, udało ci się dostać za pierwszym razem, czy kilka razy podchodziłeś do egzaminów? Możesz polecić coś z literatury dot. stricte montażu filmowego? (Czytałem "W mgnieniu oka" W.Murcha, niestety nie znalazłem tam zbyt wielu ciekawych informacji). Jak ma się swoja dotychczasowa twórczość własna do egzaminów? Ma to decydujący wpływ na dopuszczenie do nich? I jeszcze jedno pytanko, czy wiesz może jak mają się egzaminy na montaż, do tych na sztukę operatorską? Byłem w zeszły weekend na konsultacjach w twojej szkole (na operatorkę), po dniu spędzonym na słuchaniu wypowiedzi wykładowców dot. prac fotograficznych tegorocznych kandydatów lekko szczena mi opadła :) Można powiedzieć, ze większość odpada już na starcie. Czy idąc na montaż wygląda to podobnie?
Odpowiedz
#9
Dostałem się za trzecim razem. Z literatury mogę Ci polecić "Język Filmu" Jerzego Płażewskiego, "Wokół montażu" Lidii Zonn (dostępne tylko w księgarni PWSFTviT), "5 tajników warsztatu filmowego" Josepha V. Mascelli. Też czytałem "W mgnieniu oka" i przyznaję, że jest to książka która opisuje raczej montażowe doświadczenia pana Murch'a, niż montaż filmowy sam w sobie. Oprócz tego wiele ciekawych artykułów można znaleźć w kwartalniku "Film PRO". Co do dotychczasowej twórczości, nikt Cię z tego nie sprawdzi, aczkolwiek warto mieć na swoim koncie jakieś sukcesy czy nawet próby twórcze, którymi możesz pochwalić się w teczce.

Z tego co mi wiadomo, egzaminy na sztukę operatorską polegają głównie na zadaniach fotograficznych, zarówno do teczki jak i tych wykonywanych podczas egzaminów wstępnych, zadań operatorskich, rozmowy i obrony przed komisją.
Egzaminy na montaż to własna praca montażowa, ciąg fotografii, analiza filmu, ankiety, rozmowa z komisją. Ważnym elementem jest własna praca (film do max. 10 minut) i tutaj zalecany jest film dokumentalny albo fabularny (z lekkim wskazaniem na ten pierwszy) absolutnie żadne teledyski (na starcie jesteś skreślony, komisja nie ogląda takich prac), odpadają też przeróbki znanych filmów czy seriali, wszelakie kompilacje i inne wesela. Musisz wykazać się wrażliwością i umiejętnością kreowania filmowego świata za pomocą montażu, umieć obronić swój film, uzasadnić dokonane wybory, ale też przyznać się do błędu (wiadomo że kandydat popełnia błędy). Nakładanie filtrów, podciąganie kolorów czy dodawanie wszelakich efektów bardzo niewskazane, niektórzy niestety mylą to ze sztuką montażu filmowego.
Odpowiedz
#10
Ty, a powiedz mi... odnośnie tego AVIDa. Czego Was w nim oni uczą? Jak rozumiem sam MONTAŻ? Beż jakichś tak compositingowych sztuczek, prawda? Innymi słowy, nie robicie na nim na zadanie takich rzeczy jak Bentee w "w chuju to mam"?

Znam osobiście jednego profesjonalnego montażystę, po szkole filmowej/montażowej i w ogóle. I z wyboru montuje wszystko w Vegasie :)
Odpowiedz



   


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Montażysta oraz operator kamery w Łodzi/okolice poszukiwany Sdron 0 263 02-21-2016, 19:59
Ostatni post: Sdron

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości