Film dokumentalny
#1
mój pierwszy film, składany w sony vegas 11,


-------------
Mój sprzęt: kamera sony hdr cx570e, statyw 50AV, mikrofon HST1, sony imagination studio 4, komputer: lenovo ideapad y560,procesor i7, 16GB ram,geforce 660MX, win7ultimate 64-bit, Ipad 2
Odpowiedz
#2
Jak wynika z napisów filmował i montował nauczyciel. Utwierdza mnie to w przekonaniu, że nauczyciele nie powinni się uczniom wtrącać w robotę, co najwyżej dyskretnie poprowadzić. To tylko pogrąża ten film, ogólnie obraz nijak się ma do komentarza, nadużywane środków w postaci panoramy powodują po pewnym czasie chorobę lokomocyjną. Film jest nudny i sztywny, najfajniejsze są napisy. Muzyka z highscoola pasuje jak pieść do nosa.
Mniej najazdów, odjazdów, transfokacji i machania kamerą, więcej przemyślanych ujęć, detali. Ja wiem, że jest taka mania, by pokazać wszystko. Potem człowiek leci szwenkiem po ścianie, co daje efekt oglądania krajobrazu przez okno pociągu.
Zobacz scenę w hmm chyba szkolnym muzeum - trzeba był z bliska pokazać dwa-trzy eksponaty. Jak mówisz, że budynek jest wśród zieleni, to pokaż też, że jest wśród zieleni, jak mówisz o kościele, nie pokazuj drogi itd.
Słowem - dla mnie kicha. Do całokształtu brakowało tylko "mgr" przed nazwiskiem nauczyciela i byłby klasyczny "projekt".

[EDIT] Niestety 50p czy nawet 100p tu nie da żadnego efektu, jak nie będziesz potrafił tego obrobić. Niestety nie potrafisz, masz same ghosty, trudno to oglądać...

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#3
pierwsze, co zauważyłem (usłyszałem), to pierdnięcie przy początku ścieżki z narracją - czyli brak fade'a.
Jest to kardynalny błąd. Przy większych głośnikach - mega pierd.
Odpowiedz
#4
efix, bądź wyrozumiały. Nie bez powodu kolega napisał, że to jest jego pierwszy film.
To i tak super rzecz jak na "first time". Długość, ilość ujęć, zaplanowany głos lektora, a nawet aktorzy-uczniowie. Dużo pracy zostało w ten film włożone. Wyjadaczy możesz krytykować, ale początkującym bym odpuścił.
[Obrazek: n13.gif]
Odpowiedz
#5
Dobra, to inaczej. Całkiem nieźle jak na pierwszy raz, ale za drugim razem przejrzyj forum i dyskusje na temat renderingu itp. a przed przystąpieniem do zdjęć jakiś podręcznik filmowania czy jeden z wielu dostępnych w sieci bezpłatnych poradników "czego nie robić" i zaufać ludziom.

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#6
Dziękuje za komentarze do filmu. Jestem świadom moich błędów, wiele rzeczy po prostu nie wiedziałem jak zrobić czy ustawi (zbyt krótki okres pracy na sony vegas - czasu było tyle co trwa wersja trialowa więc dużo nie zdążyliśmy się nauczyć) Wybraliśmy z grupą, formę filmu, gdyż prawie wszyscy robią prezentacje power point. Powiem szczerze, że wybór programu był przypadkowy, kamera sony, więc szukałem z tej samej firmy. Uczniowie byli bardzo zaangażowani w film, tak jak wspomniał kolega Bunch bardzo dużo czasu nas to kosztowało, bawiliśmy się przy tym dobrze. Nie wiem czy film jest nudny? Z punktu widzenia dokumentu , nie przewidywaliśmy śmiesznych scen (poza końcem) czy zmiany scenariusza, wszystko było zaplanowane parę scen wyszło przypadkiem. Historia regionu przedstawiona w pigulce. Ilekroć oglądam go zawsze widzę to co by można było zrobić inaczej, lub tak jak powiedziałeś wyeliminować "jazdę pociągiem" czy panoramę.
Też mam niedosyt bo obraz źródłowy na TV wyglądał świetnie, a po źle ustawionym renderingu pokazały się (jak to nazwałeś) gohsty. Może gdyby było więcej czasu to zrobilibyśmy lepszą jakoś. Wiem teraz co robić przy kolejnej części. Powstał jeszcze jeden film tego typu z grupą chłopaków - jest podobny i podobne błędy.
Oglądałem kilka filmów zamieszczonych poniżej, jestem pełen podziwu. Człowiek uczy się całe życie.
Co do dzwięku nagrywaliśmy osobno programem standarowym win 7 rejestrator dźwięku i łączyliśmy w programie. W vegasie zrobilismy lekką normalizację i podgłośnienie, tylko tyle na więcej nie było czasu.
Bardzo podoba mi się program vegas rozważam upgreta do 12 ale póki co mnie nie stać.
Chętnie skorzystam z waszych rad, przeglądam forum regularnie odkąd je znalazłem. Bardzo podobają mi się sceny filmu ze stabilizacją obrazu. Proszę o więcej komentarzy. Dziękuje za zauważenie ogromu pracy kolego Bunch. Z renderingiem muszę powalczyć, bo jest tam mnogo możliwości.
-------------
Mój sprzęt: kamera sony hdr cx570e, statyw 50AV, mikrofon HST1, sony imagination studio 4, komputer: lenovo ideapad y560,procesor i7, 16GB ram,geforce 660MX, win7ultimate 64-bit, Ipad 2
Odpowiedz
#7
Zrób prosty eksperyment dla porównania.
1. Ten projekt który masz, przestaw z 50 na 25fps, progressive
2. Dla każdego eventu - kliknij na nim prawym klawiszem i ustaw "Disable resample"
3. Wyrenderuj jak renderowałeś, tyle, że 25 fps, oczywiście progressive.
Wrzuć na YT i porównaj rezultat.

Co do pracy z dziećmi - nie oczekuję wygłupów, ale nie prowadź ich w stylu "akademi szkolnej" - no chyba, że hmmm masz taką a nie inną dyrekcję i nie masz wyjścia. Niech się poczują jak "zawodowcy", na tyle ile możliwe, nie wtrącaj im się do roboty.
Zacznijcie najpierw od scenariusza, wg niego kręćcie sceny.
Unikniesz takich sytuacji, jak ja te o których mówiłem, czyli mówisz o budynku a pokazujesz bezsensowna drogę.
Uczniowie na pewno mają jakieś aparaty - niech pstrykają dużo, będziesz miał materiał na przebitki. Kręć dużo detali, zmieniaj plany, kręć ujęcia np. twarzy uczniów, jak słuchają (nawet jak to będzie już po wywiadzie). Możesz to wykorzystać np. w takich scenach jak rozmowa z proboszczem.
I tak, to co zrobiliście jest lepsze niż prezentacje w PowerPoincie, ale to jest nudne.
Może Cię zainteresuje, nie wiem dokładnie kiedy, ale będzie w Wielkopolsce (prawdopodobnie) jakiś międzyszkolny/międzygminny projekt filmowy. Będzie można porywalizować.
Poza tym wiem, że w szkołach jest cienko z kasą, ale może przekonasz czy to rodziców by zasponsorowali, albo dyrekcje, albo kupisz za swoje:
http://www.rezyser.pl/1753_ksiazki/85996...la_mlodych
i to http://www.empik.com/jak-zrobic-film-and...,ksiazka-p

Myślę, że to, a szczególnie ta druga, to podstawa, od której powinieneś zacząć pracę z młodzieżą.

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#8
Dokładnie pamiętam moment, jak nagrywaliśmy na cmenatarzu (jest to zresztą udokumentowane materiałem filmowym, który nie został dołączony do filmu ale mam go) jak mówiłem do nich cyt. "ustawcie się na luzie bo wygląda to jak na akademii szkolnej, ... jeden krok do przodu, druga dwa do tyłu, ... Teraz nie mieścicie sie w kadrze,... Itp. :) też im tak mówiłem. nie ma takiej opcji, żebym się nie wtrącał, gdyż sprzęt jest zbyt drogi (a mój prywatny) by zostawić im wolną rękę. Uczniowie też nie mają pomysłu i dużo chęci gdyż są bombarodowani innymi przedmiotami i muszą się dużo uczyć, ja ich sam męczę j. niemieckim, no i mają oprócz tego egz. gim. Full roboty, dla nich i dla mnie. Klasa trzecia to nie pierwsza. Co do wygłupów to akurat jest ich pełno bo oni tym żyją :)
Jeśli wsłuchasz się dobrze w ten moment gdzie mówimy o budynku, a pokazujemy drogę to posłuchaj dokładnie co mówi uczeń, "kościół usytułowany jest przy drodze biegnącej w kierunku Góreczek"- góreczki to taka mała miejscowość a drog to właśnie TA droga pokazana na filmie.
Film zaczeliśmy właśnie od scenariusza, ale ... na pewno nie był to taki scenariusz jak byś sobie wyobrażał, były tam pozbierane materiały z książek i materiały, które uczniowie przynieśli na podłożenie do filmu, plus zapisane miejsca i ujęcia gdzie będziemy kręcić.. Kto przygotuje wywiad z księdzem itp.
Nie mam niestety tego projektu, był na komputerze żony z racji tego, że ma lepszego lapa i jak wypaliliśmy płyty wszystko poszło na dysk zewnętrzny. Spróbuję zrobić tak jak napisałeś z kilkoma scenami z oryginałów, ale dziś już nie dam rady. Książki jutro, będę rozmawiał z bibliotekarzem w szkole, na pewno da się załatwić. Dzięki za komentarze i dobre rady.
-------------
Mój sprzęt: kamera sony hdr cx570e, statyw 50AV, mikrofon HST1, sony imagination studio 4, komputer: lenovo ideapad y560,procesor i7, 16GB ram,geforce 660MX, win7ultimate 64-bit, Ipad 2
Odpowiedz
#9
Na całe szczęście moje dzieci niedawno skończyły gimnazjum - bez przesady z tymi egzaminami... :)
Już pomijam, że co roku szlag mnie trafiał, że "tyle jest do nauki", tu nie można iść, tam nie można iść, tego nie można zrobić bo "nie zrealizujemy programu", na koniec okazywało się, że praktycznie przez trzy ostatnie tygodnie klasy nie robiły NIC. W każdym razie nic sensownego (a zaznaczam, że moje dzieci chodziły może nie do jakiegoś lanserskiego, "ą-ę", ale do jednego z ambitniejszych gimnazjów).

Droga - co jest podmiotem o którym mówisz? Kościół czy droga? To jest dokument nie teledysk, jak mówisz, że kościół jest przy drodze to naprawdę nie interesuje mnie stan jej nawierzchni, co przy niej stoi.
Patrz dalej - film przynudza m. in. dlatego, że tracisz czas na zbędne rzeczy, które nic nie wnoszą do filmu. W tym wypadku powinieneś w ogóle zrezygnować z pokazywania tej drogi, tylko zrobić więcej ujęć samego kościoła, niech ta ekipa nawet idzie w tym czasie i "zwiedza", a z offu może lecieć komentarz, że jest "przy drodze". Widzisz różnicę? Ciąć, ciąć, ciąć. Jeżeli dane ujęcie, informacja zasadniczo nic nie wnoszą do filmu, to je wywal.

Jak to trzecia klasa to już masz mało czasu, ale filmowanie z dziećmi i młodzieżą zaczyna się od nauki oglądania filmu. Jak się nauczą rozbierać film na czynniki pierwsze i zrozumieją o co chodzi, to z resztą sobie poradzą.
Oczywiście nie chodzi mi o wyjście do kina (choć czemu nie), tylko o puszczaniu filmu kawałek po kawałku i jego analizie. Jak zmieniło się plan? Gdzie pojawi się kolejny napis, dlaczego pojawiły się takie a nie inne kolory itd.
Oczywiście, używaj do zajęć raczej klasyki kina a nie supernowości.
Może - skoro uczysz niemieckiego, pokaż im kawałki Metropolis i opowiedz, jaki ma związek z "Gwiezdnymi wojnami"? Pomysłów jest wiele.

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#10
Cytat:Jak to trzecia klasa to już masz mało czasu, ale filmowanie z dziećmi i młodzieżą zaczyna się od nauki oglądania filmu. Jak się nauczą rozbierać film na czynniki pierwsze i zrozumieją o co chodzi, to z resztą sobie poradzą.
Nie uważasz, że to może za wcześnie jak na trzecią klasę?

@marcin_open - spoko. Wkład pracy widać gołym okiem. Trudny materiał do zrealizowania. Każdy go tu widzi ale nawet tego nie chwali bo w świeci filmu to jest "oczywista oczywistość".
[Obrazek: n13.gif]
Odpowiedz



   


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Film dokumentalny BOISKO Chewbacca 2 1,311 08-10-2012, 15:04
Ostatni post: efix
  Karny - film dokumentalny Chewbacca 10 2,888 07-30-2012, 23:11
Ostatni post: Kuba

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości