Rendering na DVD-DL - ustawienia
#1
Chcę się poradzić w kwestii renderingu. Mam materiał 3,5 godzinny poskładany z pojedynczych plików. Po pobraniu informacji z pliku za pomocą "Match Media Settings" dowiaduję się o ich właściwościach.

[Obrazek: Beztytu%C5%82u_jpg_300x300_q85.jpg]

Materiał chcę umieścić na płycie DVD-DL z uwagi na jego czas trwania oraz celem oglądania w stacjonarnych odtwarzaczach DVD. Jakie byście polecili mi w tym celu ustawienia (dla DVD Architect) wybrać dla jakości DVD. Na co szczególnie zwrócić uwagę?

Zastanawiam się jak wpłynie zmiana rozdzielczości na mój materiał z 1080p na PAL DVD. Czy będzie rozciągnięty, nieproporcjonalny. Aby tego uniknąć jaką wartość rozdzielczości sensownie wybrać?
Odpowiedz
#2
DVD ma ściśle określone normy. Rozdzielczość PAL to 720x576 (w proporcjach 4:3 albo 16:9 - różnica będzie w współczynniku kształtu pixela - PixelAspectRatio) oraz 25klatek, wyświetlanych progresywnie (25 pełne klatki w ciągu sekundy), albo z przeplotem (50 półobrazów na sekundę).
Twój materiał jest NTSC, więc tutaj będzie pierwszy problem. Nie każdy odtwarzacz (telewizor) sobie z tym poradzi.
Druga sprawa - to downconversja rozdzielczości.

Jeśli nei bardzo się orientujesz, co i jak... to ustaw projekt w PAL Wide 16:9, i wrzuć pliki video na timeline.
Sprawdź, jak to wygląda. Jeśli nie ma lipy - to renderuj z takim samym ustawieniem.
Odpowiedz
#3
Mateusz, gdzie Ty widzisz coś w NTSC?
@juh - Vegas nie jest mistrzem w skalowaniu video, ale może akurat. Projekt ustaw na DV wide zmieniając fild order na none, renderuj wg templatu DVD Architect Widescreen

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#4
No tak się zastanawiam nad obiema odpowiedziami i dochodzę do wniosku że ja już chyba nic nie wiem.
W pierszej odpowiedzi jest że materiał ntsc, no ale według mnie jest to raczej pal.
W drugiej żeby ustawić projekt na dv zmieniając fild order na none - po jakiego grzyba. Według mnie ustawić tak jak na screene i renderować do dvd pal widescreen zmieniając w zakładce " fiel order" na upper z lower no i oczywiście dopasować bitrate
Odpowiedz
#5
Można, jasne, tak też. Przyznaje, że po ostatnich zlanych przez wszystkich eksperymentach odechciało mi się robić testów. Vegas dostosowuje rozdzielczość materiałów wejściowych i miele po swojemu. Zagadnienie - którego nie chce mi się testować - czy lepiej jak mówisz ustawić projekt jak na obrazku a wypluć PAL, czy ustawić już PAL jako projekt? Być może jest różnica jakościowa, może nie. Sprawdzi ktoś?
Wydaje mi się jednakże, że ustawienie projektu od razu na PAL jest bezpieczniejsze i poniekąd szybsze, jeżeli zaczynamy dokładać napisy itp.
Walerka - jesteś pewien, że oznaczać przeplot dla materiału progresywnego? Vegas dla tego szablonu z tego co wiem otagowuje kontener jako przeplatany tak czy siak, mimo, iż render jest ustawiony na progressive. A jak dasz mimo wszystko przeplot to dostaniesz artefakty.

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#6
(09-21-2012, 15:50)efix napisał(a):  Walerka - jesteś pewien, że oznaczać przeplot dla materiału progresywnego? Vegas dla tego szablonu z tego co wiem otagowuje kontener jako przeplatany tak czy siak, mimo, iż render jest ustawiony na progressive. A jak dasz mimo wszystko przeplot to dostaniesz artefakty.
No nie kumam? Przecież wejściowe pliki kolo ma z przeplotem upper to i render powinien być z przeplotem na upper tym bardziej że zaznaczył że ma być dvd do stacjonarki.
Odpowiedz
#7
(09-21-2012, 12:50)efix napisał(a):  Mateusz, gdzie Ty widzisz coś w NTSC?
Moja wina. Pomyliłem tematy. Faktycznie tutaj jest PAL. Więc przynajmniej klatkaż zostaje w porządku ;)

@Walerka - to był mój błąd. Faktycznie materiał jest PAL.
Ale co do przeplotu, to pozwolę sobie wtrącić trzy grosze.
Jeśli byśmy zostawiali rozdzielczość 1080, to przeplot zostawiamy.
Ale jeśli mamy downconvert, do PAL (576 w pionie), to wychodzi nam 1080:576=1.875...
Biorąc pod uwagę, że co druga linia jest przesunięta w fazie o pół klatki (przeplot)... to wyobrażam sobie, że efektem będzie lekkie rozmycie... albo inaczej mówiąc - kiszka.

Ja wolał bym zastosować świadomie usuniecie przeplotu (nawet w Vegasie, ustawiając metodę na "interpolate"...).
Jeśli byśmy zostawiali rozdzielczość, to OK. zostawiamy również przeplot. Ale przy skalowaniu w dół...
Odpowiedz
#8
(09-21-2012, 18:42)mateuszszar napisał(a):  Ja wolał bym zastosować świadomie usuniecie przeplotu (nawet w Vegasie, ustawiając metodę na "interpolate"...).
Jeśli byśmy zostawiali rozdzielczość, to OK. zostawiamy również przeplot. Ale przy skalowaniu w dół...
No ale wtedy dostajemy "gówno" w ruchu i dynamicznych scenach, a obraz wcale nie jest mniej mydlany. Dodam że ja pracując w vegasie na materiale hd lecę od początku do końca w hd. Jesli potrzebuję przeskalowywania to używam tmpge bo vegas skaluje w doł tragicznie, zresztą jak większość progsów, chociaż ostatnio w ediusie jest możliwość metodą lanczos. No i ostatnia moja konkluzja, nie spodziewajmy się że skalując hd do sd otrzymamy tak samo krystalicznie ostry obrazek.
Odpowiedz
#9
@Walerka -wiesz co mnie zmyliło? Zwrot "poskładany z pojedynczych plików". Dla mnie automatycznie oznacza obraz - np. timelapse czy jakąś animację. A zwykle nikt nie rederuje stilli z przeplotem, przynajmniej "w dzisiejszych czasach".
Teraz sobie myślę, że patrząc na "3,5 godziny" oznacza to po prostu normalny montaż :)

Cytat:No nie kumam? Przecież wejściowe pliki kolo ma z przeplotem upper to i render powinien być z przeplotem na upper tym bardziej że zaznaczył że ma być dvd do stacjonarki.

No tak, owszem, ale ma 1080 linii. Więc jak zredukujesz to do 576 linii to przelot idzie w niebyt. Owszem, można przeskalować oba półpola i odtworzyć je już w skali PAL, ale - jaki jest sens? Po to, by deinetrlacer napędu DVD czy playera na kompie męczył się i usuwał przeplot w locie?
Wydaje mi się, że dziś jest to zupełnie bez sensu.
Przecież nawet jak pracujesz w HD, to w zasadzie wszystko jest OK dopóki np. nie nadasz jakiegoś transition w stylu fly-in albo nie zaczniesz bawić się pan/crop. Przeplot staje się tu momentalnie kulą u nogi.
Jeżeli więc naprawdę zależało by mi na dobrej jakości, pierwsze co bym zrobił (i co zresztą robi wiele osób bo np. nie lubią AVCHD), to konwersja do jakiegoś intermedieta, usuwając po drodze przeplot i robiąc podstawową korekcję, odszumianie i inne cuda itp. a potem już bawił się w montaż.

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#10
A jeśli chodzi o Pixel aspect ratio to zostawić domyślnie tak jak mi podyktował szablon 1.4568 (PAL DV Widescreen) czy zmienić na Square wg "Match Media Settings" odczytanego z pliku.
Odpowiedz



   


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  GoPRO Hero 2 - jakie ustawienia i dalszy rendering? lukskyy 5 3,630 01-28-2013, 23:02
Ostatni post: lukskyy

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości