Problem z GreenScreenem
#1
Cześć, mam taki problem.
Zbudowałem kiedyś GreenScreena, mam 4 halogeny po 150, jeden z 300 (ale mogę zmienić w każdej chwili na 500).
No i mam problem. Gdy wrzucam nagranie do vegasa, po kilku minutach dostosowywuje chroma keyera i tła nie ma, także to nie jest problemem, problemem natomiast jest to, że na filmie świece się jak choinka, w szczególności skóra.
Dam screen z filmu w załączniku (nie dam na żaden hosting z powodu bardzo słabego internetu na ten moment, oraz przepraszam, że jest w jpg, również z powodu wyżej).
   
Zastanawiam się, co może być przyczyną, za dużo lamp, za duża moc, czy może odległość.
Proszę o opinię, co mógłbym na to poradzić i z góry dziękuje za odpowiedzi.
Odpowiedz
#2
ostre światło.
Tło powinno być oświetlone dość mocna - jednolicie.
A pierwszy plan - skóra - miękkim światłem (softbox).
Odpowiedz
#3
Jeśli bym dwa halogeny 150 zostawił na tło, następne dwa zmienił na po 50 albo po 100, 300-tka by została z tyłu na wszystko, albo bym ją w ogóle wyłączył, to mogłoby to zadziałać?
Odpowiedz
#4
Cytat:ostre światło.
Tło powinno być oświetlone dość mocna - jednolicie.
A pierwszy plan - skóra - miękkim światłem (softbox).

No tak nie do końca prawda. Problem z taką domową zieleniną jest taki, że jest domowa. Czyli generalnie cholernie mało miejsca, by to dobrze oświetlić, aktorzy stoją niemal przy ścianie (co widać o cieniu, który zresztą akurat czasem jest potrzebny).
Uściślijmy troszkę.
Klucz koloru jest zasadniczo szczególną odmianą klucza luminacyjnego. Jeżeli oświetleniowo, mimo innego koloru tła poziomy jasności są takie same, do tego używamy gównianej kompresji bazującej na makroblokach, kluczuję sie to fatalnie.
Oświetl tło tak, by różnica między pierwszy planem a tłem wynosiła ok 1,5-2 wartości przesłony. To raz. Równomiernie oczywiście, w czy przyda Ci się przykładowo funkcja zebry w kamerze.
Oświetlenie postaci - wcale nie musi to być miękkie światło z softboxa, guzik prawda! Softboxem możesz właśnie tło oświetlić, by uniknąć spotów.
Zastanów się, po co kluczujesz? Po to, by wpasować w inne tło, w inną scenerię.
Oznacza to tyle, że aby to było wiarygodne, postać musi być oświetlona podobnie, jak scena. Przykład - udajesz kowboja odchodzącego w stronę zachodzącego Słońca. Możesz dać delikatne światło wypełniające, ale przede wszystkim dasz kontrę!
Co do "świecenia" postaci - przede wszystkim przełącz się w tryb pokazywania maski i sprawdź, czy aby na pewno jest biały, a nie szary...

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#5
Myslałem, że świecąca skóra = przepalenia = za dużo światła (ostrego)...
Przy okazji schemat ustawienia świateł (znaleziony w internecie).
[Obrazek: attachment.php?aid=641]


Załączone pliki Miniatury
   
Odpowiedz
#6
W następnym tygodniu pewnie zajmę się greenscreenem, dokupie różne zarówki, poprzestawiam lampy i napiszę co z tego wyszło.
Patrząc na plan który pokazał mateuszszar, postanowiłem znaleźć jeszcze jakiś i znalazłem ten:
   
Spróbuje zmieszać obydwa obrazki w jeden projekt, bo nie wiem dokładnie po co odbite światło, jak to jest na obrazku mateuszszara i jakim tworzywem miałbym to odbić.
Wezme jeszcze rady efixa do tego, ostatecznie powinno wyjść to co chciałem : )
Dzięki Wam.
Odpowiedz
#7
Pokaż przede wszystkim jak wygląda maska, będzie wiadomo gdzie problem.

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#8
Przepraszam, tu może się wygłupie, ale nie rozumiem o co chodzi z tą maską, jestem w tym początkujący, jedyny termin maski jaki kojarze z tym tematem, to maskowanie punkt po punkcie w celu wycięcia obiektu, ale tutaj nic nie maskowałem. Prosze o wyrozumiałość. Jeśli mógłbym prosić, to proszę także o wytłumaczenie.
Odpowiedz
#9
Jak włączysz plugin chromakey, to tam masz takiego checkboxa "Only mask". Jak to zaznaczysz, powinna pokazać Ci się czarno biała maska, czyli w przypadku tego zdjęcia Twoja sylwetka biała na czarnym tle. To co jest czarne jest przezroczyste, to co białe jest nieprzezroczyste. Jeśli widzisz, że Twoja sylwetka jest szara, to tło będzie prześwitywać. To czasem też jest potrzebne, ale jeśli źle ustawiłeś suwaki, to potem występują różne dziwne efekty.
akurat chromakey na vegasie jest dosyć dobrze opisany zarowno na stronei Sony, jak i w manualu oraz ma dziesiatki samouczków na YT.

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#10
Jak się tak patrzę na tego screena to widzę najmniej kilka problemów. Najszybciej mogę wymienić kilka:
- przede wszystkim kiepskie, nierównomierne oświetlenie, dół ciemniejszy jak środek
- postać zbyt blisko szmaty - widoczne cienie, nawet dwa, czy trzy
- szmata za słabo rozciągnięta - i to chyba będzie problem główny. Chodzi tu o to, że nierównomiernie jest tu ukazany kolor (którego to odcień też taki do dupy) poprzez liczne zagięcia i falowania na materiale.

Jestem prawie pewny, że po zaznaczeniu " Show mask only" na szaro (czyli miejsca takie prześwitujące, w pół widoczne, nie do końca przezroczyste) zapalą się właśnie owe miejsca zagięć i fal na materiale, ewentualnie trochę po cieniami. Ale od czego są suwaki Low/High Threshold! Za pomocą tego pierwszego można wyciąć wszystkie odstępstwa od przedniego, zielonego koloru . Po zaznaczeniu Show mask only powinieneś uzyskać możliwie tylko dwa kolory - czarny i biały. Wtedy zielone tło będzie w pełni przezroczyste, a postać widoczna. Niestety , ale tym wypadku chyba nie obejdzie się bez szarych miejsc. Nie wiem w jakiej jakości i rozdzielczości jest nagrany klip (na screenie kiepska) - ale jeśli w bardzo wysokiej, to polecam użycie suwaka Blur amount, aby delikatnie rozmyć brzegi wyciętej postaci (nie będzie to tak sztucznie i twardo wyglądać) . Niepotrzebne miejsca na zielonej szmacie wycinaj maską.

Cytat:ale nie rozumiem o co chodzi z tą maską,

Moment bo nie odczytałem - chodzi Ci o maskę?

Chodzi tu z tym o to, że czasami ktoś trzyma greenscreena. I czasami nie chcesz, by się tam znaleźli (tam - na klipie). Dlatego wtedy trzeba ich wyciąć - a do tego najlepiej jest użyć maski. Zaraz opiszę o co w tym biega. Natomiast tutaj wyciąć najlepiej jest obszary, w których Ciebie nie ma - bo w razie jakichś awarii w tamtych miejscach na szmacie unikniesz zbytniego błędu na klipie (w postaci jakichś "duchów" czy czegoś :-)

A co do tej maski. Po wycięciu keyerem zielonego tła otwierasz event/Pan Crop. U dołu w nowym oknie, po lewej stronie zaznaczasz opcję Mask. I teraz wycinasz swoja postać w sposób, jak normalna maską - zaznaczając punkty na zielonym tle - nie muszą być przy samych brzegach postaci). Tutaj, jeśli mnie pamięć nie myli chodzi o maskę zewnętrzną od linii rysowanych, by zakryć zielone tło (ustawiasz to w ustawieniach maski w tym oknie pan/crop na szarym pasku po lewej). Wiadomo, że maska w SV lubi wariować (to znaczy ciężko się ją rysuje, trzeba uważac, by nie przesuwać myszką w tym czasie) - dlatego po skończeniu rysowania maski kliknij na nią prawym przyciskiem myszy - wybierz Deselect - i następnie All. To pozwoli na swobodne przesuwanie punktów, a nie jakieś tworzenie się zaokrąglonych łuków od punktów :-) W razie czego pisz.
Odpowiedz



   


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości