Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vegas Pro 11 - czy jest audio bus 5.1? i smart render avchd
#1
Witam

Niestety nie znalazłem w necie informacji czy wreszcie w nowej wersji Vegasa wprowadzili audio bus obsługujące dźwięk 5.1 (nie mówię o master surround). W 10 wszystkie audio bus (oprócz mastera) były stereo, i kiedy dodaliśmy do nich ścieżki 5.1 to zawsze był downmix do stereo. Pisałem kiedyś w tej sprawie do supportu i dostałem odpowiedź potwierdzającą moje doświadczenia i zapewnienie że w kolejnych wersjach to poprawią.
Druga sprawa to AVCHD bez rekompresji. W starych wersjach (chyba wczesnych 9.*) niezmienione fragmenty nie były ponownie renderowane - niestety w 10 ponowna rekompresja jest zawsze.

Ciekaw jestem czy poprawili te 2 rzeczy w wersji 11 (na stronie nic o tym nie ma). Jeśli ktoś ma i używa to może mógłby się podzielić wrażeniami w kontekście tych dwóch zagadnień.

Zastanawia mnie po co wprowadzają jakieś zaawansowane funkcje (np. formaty 4k) jak nie działają podstawy typu kontrola dźwięku 5.1 :(
Odpowiedz
#2
Co do rekompresji to dalej nie działa w 11. Trochę dramat...:(
Mixer w załączeniu. Chyba o to ci chodziło...
teraz skumałem o co ci chodzi... tego też nie poprawili... sprawdziłem :(


Załączone pliki Miniatury
   
Odpowiedz
#3
(01-12-2012, 4:49)groh napisał(a):  Co do rekompresji to dalej nie działa w 11. Trochę dramat...:(
Mixer w załączeniu. Chyba o to ci chodziło...
teraz skumałem o co ci chodzi... tego też nie poprawili... sprawdziłem :(

Chcesz mieć kontrolę 5.1 ? Dobrze zrozumiałem ? Znaczy czego w/g Ciebie nie umieścili lub nie poprawili ?


Załączone pliki Miniatury
   
SONY Vegas Pro 13.0, HP Workstation z200 ...

Odpowiedz
#4

Obsługa dźwięku 5.1 w vegasie (w wersji pro) jest na poziomie programu amatorskiego. Właściwie sprawdza się jedynie jak masz jedną ścieżkę 5.1 bez podkładu itp. Podam prosty przykład nad którym pół roku temu spędziłem trochę bezskutecznego ciągłego kombinowania, skończyło się koresponencją z supportem który nie potrafił pomóc:

Na razie omówimy wersje stereo. Mamy trzy ścieżki stereo. Pierwsza to dialog, dwie pozostałe to podkład muzyczny i jakiś efekt np szum morza/wody (cokolwiek, to akurat jest mało istotne). Przypuśćmy że na ścieżce z dialogiem ktoś nie rozmawia cały czas tylko są przerwy. W tych przerwach chcielibyśmy wyciszyć trochę dialog i szum morza a dać głośniej podkład muzyczny. Rozwiązanie jest proste - tworzymy audio bus, ładujemy tam ścieżkę z dialogiem i efektem dźwiękowym, na audio bus dodajemy volume envelope i sterując jedną envelope regulujemy głośność 2 ścieżek jednocześnie.

Teraz wersja 5.1 a dokładnie mamy dialog w 5.1 (z kamery) + dla uproszczenia jedną ścieżkę stereo z podkładem muzycznym. Wyobraźmy sobie że pięknie słychać szum fal w 5.1. Z tyłu słychać też jak przejeżdża auto. Chcemy nieco ściszyć nasze 5.1 kiedy nikt nic nie mówi (wszystkie kanały składowe 5.1) i dać głośniej muzykę. Zrobiłbym to tak jak w wersji stereo, czyli do audio bus wrzucamy wszystkie ścieżki 5.1 + volume envelope i z jednego miejsca możemy ściszyć nasze nagranie z kamery. Po takim zabiegu Vegas downmixuje nasze 5.1 do stereo i już niestety nie słychać że z tyłu przejeżdża samochód, fale nie są w 5.1 itp. Możesz co prawda na audio bus w surround pan zdefiniować gdzie jest centrum ale audio bus jest stereo wiec droga jest taka : 5.1 -> stereo -> 5.1 .
Jedyny sposób kontroli głośności w 5.1 jest ręczne dodanie volume envelope dla każdego składowego kanału co jest dość upierdliwe już przy jednym źródle 5.1 a co dopiero przy kilku... krótko mówiąc muszą jeszcze popracować nad tym produktem bo "Pro" ma tylko w nazwie.

M.


Jak dla mnie Vegas nie popisał się

(01-12-2012, 10:41)robi1968 napisał(a):  
(01-12-2012, 4:49)groh napisał(a):  Co do rekompresji to dalej nie działa w 11. Trochę dramat...:(
Mixer w załączeniu. Chyba o to ci chodziło...
teraz skumałem o co ci chodzi... tego też nie poprawili... sprawdziłem :(

Chcesz mieć kontrolę 5.1 ? Dobrze zrozumiałem ? Znaczy czego w/g Ciebie nie umieścili lub nie poprawili ?

Odpowiedz
#5
Nic tylko bombardować mailami support, pisać na forum sonego. miałem nadzieje ze jak wprowadzili "grupowanie ścieżek" to kolejnym logicznym posunięciem powinno być umożliwienie edytowania całej grupy. No niestety możemy sobie tylko zmutować i to bez automatyki. Szkoda ze sony nie rozwija możliwości audio programu. To zawsze była mocna strona Vegasa....
Odpowiedz
#6
Przerasta mnie opracowanie tego problemu w j.angielskim dodatkowo jeśli chodzi o audio jestem noga totalna w Vegasie, więc byłoby to gadanie ze ślepym o kolorach.
Czy jesteście w stanie opisać to - łącznie ze "scenariuszem" - co jest a co powinno być? Wtedy pchnę to wprost na betaforum kopiuj/wklej, gdzie czytaja to deweloperzy. Normalnego forum nie czytają.

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#7
Czy dobrze rozumiem ten problem? Chodzi o sytuację jak na obrazku?
   
Ścieżki 2-5 są podczepione pod busa "A", szósta to jakaś muzyka w oryginale stereo.
Dźwięk z wideo 5.1 traci przestrzenność po tej operacji - tak? Czy coś pokręciłem?

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#8
Generalnie chodzi o to iż zaimportowana ścieżka 5.1 do Vegasa zajmuje 4 tracki i jej edycja jest upierdliwa. Lekkim usprawnieniem była by możliwość edycji tych ścieżek poprzez jednego sub`a (chodź jest to proteza gdyż sub`a nie da się wysłać do FX). Nie jest to możliwe gdyż sub ma input dwu kanałowy i nie ma możliwości przesłania przez niego 6 niezależnych kanałów. Czyli wysłanie czegoś do sub`a jest automatycznie remixowane do stereo a potem to stereo możesz sobie umieścić jak tam chcesz w przestrzeni, ale to nie oto chodzi. Efekt jest taki ze jak przed sub`em np. wybuch był w głośniku Praw.Przód. a echo odbicia Lew.Tył. to po sub`ie wybuch przechodzi pomiędzy PP a PT,echo przechodzi pomiędzy LP i LT. Teraz jak byś nie kręcił sub`em to już efekt nie zadziała tak samo jak przed sub`em.

Moim zdaniem co należy poprawić:

-Wprowadzić track 5.1 dla plików 5.1 tak aby można było automatyzować wszystko na jednym wykresie. Automatyzacja powinna umożliwić przesuwanie w przestrzeni całości tracku, regulacje "odległości" od słuchacza poszczególnych kanałów jak i całości (do tego trzeba by zaprząc odpowiednie algorytmy przestrzenne - takie marzenie :) ),
regulacja głośności każdego kanału niezależnie, wysyłka na FX każdego kanału osobno lub całości z definicją przestrzeni (coś co się dzieje z tyłu jest wysyłane na inny FX niż to co się dzieje z przodu. Przy efekcie (dźwięku) przemieszczającym się, jego proporcje zmieniają się w FX wraz z przemieszczaniem się. )

- track 2.0 i 1.0 wprowadzić zmiany j/w. Przekierowanie niskich częstotliwości od razu do kanału LFE i odfiltrowanie ich z 5 kanałów głównych (możliwość wpływania na poziomy oczywiście) tak aby odsłuch był pełen z Vegasa, a nie dopiero po wykonaniu renderu do ac3 czy stosowania zewnętrznych protez.

- sub lub grupa (można by dodać edycję grupową do grupy tracków - teraz tak naprawdę mało użyteczna rzecz) z edycją jak track 5.1 z możliwością przekierowania do FX

- FX 5.1 z możliwością kreowania dowolnie przestrzeni grupą pluginów z zachowaniem możliwości obrotu i przesuwania sceny - czyli:
np. scena filmu odbywa się w dużej grocie przy ścianie. Kreujemy przestrzeń (w uproszczeniu), gdzie jedna strona ma krótki pojedynczy delay, druga pokaźnej długości reverb. Teraz w zależności z jakiego punktu jest scena obserwowana (kamer), tak zmienia się w przestrzeni akustycznej umiejscowienie punktów (np. aktorów) jak ich korelacja z zdefiniowaną przestrzenią akustyczną. Przykład: Kamera jest ustawiona równolegle do ściany, znajdującej się z prawej strony, z lewej duża przestrzeń odbicia - czyli prawe głośniki krótki delay, lew głośniki reverb. Zmiana ujęcia kamera prostopadle do ściany czyli krótkie odbicie z przodu reverb z tyłu. Teraz, aby to wykonać należy zmienić kilkanaście parametrów, dla co najmniej dwóch FX`ów. Fajnie by było aby była możliwość "obrócenia" zdefiniowanej przestrzeni o 90 stopni i już :)

- możliwość edycji AC3 (temat ciągnie się od lat!!!)

To taka wstępna litania marzeń. Jakby to Sony wprowadziło, to Vegas byłby to najlepszy program do udźwiękowiania i na pewno miał by poważniejszy odbiór w "branży", niż wprowadzanie bezużytecznego 3D (chyba tylko na potrzeby branży porno :p )


Odpowiedz
#9
O matko, i jak ja mam to teraz przełożyć... Musze poszukać kogoś kumatego i w angielskim, i w temacie :)
Ostatni punkt - to wiem na pewno - still working, still working bla bla bla nie wiem czy z tym ac3 jest problem techniczny, czy raczej finansowy, ale z przebąkiwań raczej prawno finansowy (licencje).

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#10
Aha, już rozumiem. Co do AC-3 to prawda bo przecież sam Vegas generuje pliki tego formatu a nie potrafi ich edytować ! Dziwne !

Pozdrawiam.
Odpowiedz



   


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości