FPSy, co to jest?
#1
Witam, banalne pytanie wiem ale nigdy nikt mi tego nie wytlumaczyl i nie moglem tego nigdzie znaleźć... Wiem co to znaczy tylko ze o co w tym chodzi ? To znaczy jak naprzyklad nagrywam film z kamery HD i wgrywam ten filmik z kamery (surowy) do programu SV, to wtedy zaczyna sie... O co chodzi z tymi klatkami ? Jak naprzyklad chce slow motion zrobic, ile klatek mam dac ? Czy moge dac wiecej klatek niz ma moj film z kamery (surowy) ? Nic z tego nie rozumiem, moglby ktos mi to bardzo dokladnie wytlumaczyc ?
Odpowiedz
#2
http://pl.wikipedia.org/wiki/Klatki_na_sekund%C4%99
Pierwszy link z googla.
Odpowiedz
#3
A co ja mowilem, czytales moja wypowiedz czy tylko tytul ? Ja wiem co to jest tylko nie rozumiem kiedy gdzie i jak uzyc...
Odpowiedz
#4
Nie wiem czego w tym nie rozumiesz. FPS to skrót od: frames per second (PL: klatki na sekundę) lub też kl./s, co można wywnioskować z artykułu. Czyli to jest po prostu informacja w jakiej szybkości klatek na sekundę ( FPS, kl./s) nagrany jest twój (surowy) materiał z kamery. Czyli jak twoja kamera nagrywa 25 kl./s to będziesz miał to napisane, a jeżeli w 50 kl./s to tak samo. Może twoja kamera to Panavision Phantom i nagrywa 1052 kl./s To już zależy, wiemy już czym jest skrót FPS i kl./s Teraz powiem ci co z tym slow motion. Efekt ten możesz zrobić z każdego materiału ale im klatek jest więcej to materiał będzie płynniejszy przy spowolnieniu. To ile klatek na sek. ustawisz w swoim projekcie zależy od ciebie, jeżeli masz materiał nagrany w 25 kl./s To nie ustawiaj w projekcie 50 bo nie ma raczej sensu.

[Obrazek: fpsz.png]
Odpowiedz
#5
(08-16-2011, 21:17)Pawelos21 napisał(a):  A co ja mowilem, czytales moja wypowiedz czy tylko tytul ? Ja wiem co to jest tylko nie rozumiem kiedy gdzie i jak uzyc...

Każdy film to animacja poklatkowa.
Czyli zestawienie ze sobą określonych fotografii, następujących jedna po drugiej. Jeżeli będą zmieniać się szybko - otrzymamy złudzenie ruchu.

I wartość "klatka na sekundę" należy rozumieć tak:
W jednej sekundzie zobaczymy (i tutaj wchodzi liczba) klatek.

Czyli np. jeżeli materiał jest nagrany z częśtotliwością klatek równą 24, to oznacza to, że w okresie czasu trwania jednej sekundy, przed naszymi oczami przewiną się aż 24 klatki.

I teraz najlepsze, im więcej klatek, tym płynniejszy ruch. Choć chyba raczej i tak nie dostrzeżemy gołym okiem różnicy między np 30 kl/s a 60 kl/s. Ale kiedy np. spowalniamy materiał, wyjdzie nam płynniejsze slow-motion (spowolnienie obrazu) na materiale video nagranym w większej ilości klatek.

Jeśli natomiast zmniejszymy ilość klatek i za okres trwania 1 sekundy nie wrzucimy 24 obrazków, tylko np. 3, to otrzymamy "skaczący" film. To chyba jasne, nie? Bo za okres jednej sekundy migną nam trzy obrazki a nie 24. Ruch nie będzie płynny, będzie mu brakować klatek.

To z jaką ilością klatek się nagrywa, zależy od kamery.
Z pustego i Salomon nie naleje, więc nie wyciśniemy nic ponad to, co daje nam nasza kamera.

Liczbę klatek na sekundę zapisywać możemy dwojako, albo: "kl/s" albo "fps". To to samo. Bo "fps" oznacza "frames per seconds" czyli... "klatek na sekundę".


O to chodziło?
[Obrazek: n13.gif]
Odpowiedz
#6
Tak :) Dzieki Bunch i Kamilton, o to chodzilo, nigdy tego nie moglem zrozumiec ale jak mam kamere ktora nagrywa 25 fps to juz nie moge naprzyklad w SV robic projekt w 60 fps jak chce zrobic efekt slow motion?
Odpowiedz
#7
Możesz, ale efekt otrzymasz odwrotny. Obraz nakręcony 25pfs wyświetlisz szybciej.
Wyobraź sobie że filmujesz 6 sekundowy upadek. czyli otrzymujesz 6x25=150 klatek. Teraz tworzysz projekt w którym odtwarzane jest 60 klatek na sekundę, co daje rzeczywisty czas trwania filmu 150/60=2,5 sekundy.
Ale jak zrobisz odwrotnie - nakręcisz film 60fps a projekt ustawisz w tym wypadku na 30 (29,97), to na dzień dobry dostaniesz zwolnienie o 50%. Kumasz czy jeszcze nie?

Maciej Lewandowski - efix.pl
Odpowiedz
#8
Teraz ja nie rozumiem.
Jedna sekunda to jedna sekunda.
Kogo więc obchodzi ile w niej mieści się klatek?
Co, jedna sekunda z większą ilością klatek ma nie trwać jednej sekundy? :)

To tak jakby się zastanawiać co cięższe, kilogram pierza czy kilogram ołowiu.
[Obrazek: n13.gif]
Odpowiedz
#9
no nie Bunch... Sam mówiłeś, że film to seria zdjęć.
Faktycznie, operując jednostkami czasowymi (sekunda), jedna sekunda przy 25fps i przy 60 trwa tyle samo.
efix tłumaczy (co dotyczy tematu) uzyskanie efektu slow motion.
Jeśli masz film sekundowy o 60fps, to masz 60 zdjęć tworzących animację... Gdzie po zwolnieniu do standardów polskich (25fps) otrzymasz 2,4 sekundy filmu ze zwolnieniem bez tworzenia sztucznych klatek... O to chodziło.
Odpowiedz
#10

No chyba że właśnie - cytuję: otrzymasz dłuższy klip filmu ze zwolnieniem bez tworzenia sztucznych klatek


efix nie ma daru tłumaczenia, Mateuszu. To dlatego.
[Obrazek: n13.gif]
Odpowiedz



   


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości