Wybór kamery - FAQ
#1
Na wstępie chciałbym powiedzieć żeby każdy się dołączył do tematu(opinie, uwagi, propozycje). Jest już temat o nośnikach więc czas na temat o kamerach




Kamera musi mieć gwint mocowania statywu. Nie widziałem od dawna żadnej, która by nie miała, ale jak znajdziecie taką to omińcie szerokim łukiem

Kamera musi być w standardzie PAL. Nie może być w NTSC. Są poważne problemy z odważaniem filmów NTSC, na europejskich (PAL) telewizorach. Nie ma to natomiast większego znaczenia jeżeli planujecie odtwarzać filmy tylko na komputerze. Wyjątkiem jest sytuacja kiedy kupujecie kamerę NTSC z trybem 24P, ale to raczej droższe rozwiązania (np Canon XL, czy Panasonic DVX100)

LCD i wizjer muszą być jak najbardziej czytelne.

Powinna być cyfrowa i na taśmę lub z kodowaniem AVCHD. Nie ma znaczenia minidv, digital8 czy HDD, FLASH.

powinna posiadać wejście mikrofonowe - w tańszych kamerach jest to czerwony minijack, jak do słuchawek.

Powinna mieć stopkę dodatkowych akcesoriów. Nie jest ważne czy jest to stopka aktywna - tzn czy ma styki do komunikacji z urządzeniami, czy pasywna - czyli kawałek żelastwa. Po co? Żeby było gdzie założyć lampę i/lub mikrofon.

Powinna mieć jak najwięcej nastawień manualnych (migawka, przysłona, balans bieli, ostrość, podbicie czułości matrycy).

Bardzo dobrze jeżeli ma te nastawienia na pierścieniu (szczególnie ostrość).

Miło jest mieć możliwość włączenia i LCD i wizjera na raz.

Dobrze jest mieć i wejście DV i wejścia analogowe

Wyjście na słuchawki to nie jest gadżet, jak najbardziej wskazane

Tryb 16/9, a także wizjer/lcd w tym formacie bardzo mile widziane

Tryb progresywny (cineframe, 24p/25p) bardzo mile widziany

Pytania i odpowiedzi:


1. Jakie firmy, produkujące kamery są dobre?
Panasonic, Sony, Canon, JVC, Hitachi

2. A złe?
Medion, Tevion

3.Różnica stabilizacji (optyczna/cyfrowa)
Obie służą temu żeby obraz się mniej trząsł. Elektroniczna robi to tak iż ma gotowy obraz i lekko go wyśrodkowuje (zoom cyfrowy), a potem bada w którą stronę „leciał” kadr i lekko koryguje, dodając fragment obrazu z ramki poza wyśrodkowaniem. Optyczna stabilizacja działa w podobny sposób, ale na etapie padania światła na matrycę. Matryca wtedy jest lekko większa niż potrzebna jest do nagrania obrazu o potrzebnej rozdzielczości, dzięki czemu ramka, którą elektronika uzyskiwała z fragmentu już nagranego obrazu tutaj jest normalną „żywą” matrycą, dzięki czemu nie ma straty jakości.

4. Różnice zoomu optycznego i cyfrowego:
Zoomu cyfrowego w filmie się nie stosuje, to nie są imieniny cioci, zoom cyfrowy pogarsza bardzo jakość. Efekt jest taki, jak rozciąganie kompresowanych filmów na cały monitor. Zdecydowanie zoom cyfrowy należy wyłączyć zaraz po kupnie kamery- żeby potem nie zapomnieć go nie używać. Poza tym dokładnie taki sam efekt jak zoom cyfrowy można uzyskać w praktycznie każdym programie do montażu, a zyskujemy jeszcze możliwość skorygowania kadrowania.

5. Czy brać kamerę z jak największym zoomem optycznym?
Generalnie można, ale jest pewien problem. Zwykle im większy zoom, tym przy najkrótszej ogniskowej kamera łapie węższy fragment obrazu. Czyli kamera z mniejszym zoomem widzi szerzej. Dobrze spojrzeć na ogniskową wypisaną na obiektywie, albo po prostu spróbować złapać plan ogólny kogoś w sklepie.

Piszcie co dodać !!!
Dodawajcie modele najlepiej spisujących się kamer.
Odpowiedz
#2
Miałem kiedyś styczność z kamerami samsung. Nawet posiadałem jakąś. Była tańsza i miała wyższe parametry od kamery Sony którą do dziś posiada mój tata. Różnica kolosalna. Samsung dawał względnie dobry obraz przy bardzo dobrym oświetleniu. W pomieszczeniach już była lipa, szumy bardzo duże, o filmowaniu w półmroku to już nie było mowy.
Od tamtego czasu omijam szerokim łukiem kamery tej firmy.
Odpowiedz
#3
Jaki model Samsung'a miałeś? Ja moje pierwsze dwie kamery też tej firmy (miniDV i DVD). Mini dv spisywałe się znakomicie w każdych warunkach(sztucze światło, słoneczny dzień, zachód słońca etc.), nigdy mnie nie zawiodła lecz w tedy gdy się popsuła wziąłem pieniądze (zamiast kamery). I kupiłem Samsunga na dvd. On był straszny :) nie zapisywał długich klipów, czasami płyty się psuły itd. Teraz aktualnie niemam kamery i będę kupować nową (SONY HDR-SR10).
Odpowiedz
#4
Kurcze. Nie pamiętam. jakiś tani model na kasety dv. z 8 stów kosztowała podczas gdy sony stało 1200.(Brak kasy zaowocował)
Odpowiedz
#5
A co sądzicie o przetwornikach? Ja jestem wielkim zwolennikiem 3ccd ale przecież wiele drogich kamer nadal jest wypuszczanych z pojedyńczym przetwornikiem.
Odpowiedz
#6
Lepsze kamery to te co mają 3CCD ponieważ każdy przetwornik jest jest odpowiedzialny za jeden kolor a nie tak jak pojedyńcze (jeden przetwornik od trzech kolorów).
A te drogie kamery z jednym przetwornikiem CMOS mają podobną jakość do 3CCD.
Odpowiedz
#7
Witam,
mam zamiar kupić ''lepszą'' kamerę, jednak na samym sprzęcie nie znam się za dobrze, więc nie chciał bym wydać kase na coś co nie spełni moich oczekiwań, a pieniądze nie są małe.
Ogólnie chciał bym by kamera posiadała ręczne ustawianie ostrości i dobrze nagrywała w nocy (ulica / słabe oświetlenie) wysoka jakość dźwięku, podłączenie dodatkowego mikrofonu nie ma większego znaczenia, ponieważ wywiadów (raczej) nie będę nagrywał.
Zależy mi by kamera dawała rade z takimi bajerami jak na początku filmu (zabawa ostrością) no i jakość nagrania przy oświetleniu jak na filmie:


Ogólnie kamera ma służyć do nagrań tego typu, jakieś reklamy dla firm tuningowych, motocyklowych, może jakieś clipy / teledyski. Czy w granicach 10-12tys zł dostane jakąś dobrą kamerę?

A co myślicie o Sony HDR-FX1000
Odpowiedz
#8
Mam tę kamerę , wszystko co potrzebujesz na niej osiągniesz a nawet więcej. Jest bardzo jasna i za tą cene nie kupisz nic lepszego. Jestem zadowolony z jej użytkowania.
Odpowiedz
#9
Witam jestem tu nowy, mam małe pytanko odnośnie kamer Posiadam kamerę Sony HVR a1e co możecie mi o niej powiedzieć na co muszę zwracać uwagę podczas pracy z nią, czy orientuje się może któryś z was ile może kosztować wymiana LCD w niej ?
Odpowiedz
#10
Ja posiadam w domu dwie kamery Panasonic HDC-SD10 AVCHD z 32GB pamięcią każda. Obraz, nawet przy zgrywaniu w "najgorszej" jakości (według instrukcji), jest krystaliczny.

Jako że mam upload rzędu 256kbs w Neostradzie, nie jestem w stanie przesłać oryginalnego pliku video z tej kamerki, aby zaprezentować jej możliwości.

Na tym forum znalazłem rozwiązanie w jaki sposób obrabiać i renderować pliki AVCHD, ponieważ miałem z tym z początku nie lada problem. Obraz nie był tak płynny, jak video prosto z kamery itd. itp.

Kamerami zgrywamy wykłady z różnych kątów i różnych przybliżeń. Później to wszystko montujemy w Vegasie (wczoraj dostałem kupioną przez siebie wersję Platinum) i zgrywamy na płytki, które później rozdajemy.

Ten model kamer, który mamy, ma dość słaby zoom optyczny x16, ale w nagraniach studyjnych, a nawet przy warunkach jakiejś dużej sali, jesteśmy w stanie tak wszystko poustawiać, by było 'cacy'. :)
Odpowiedz



   


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  wybór kamery/aparatu ruez 4 1,626 11-22-2013, 4:32
Ostatni post: Bunch

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości